Popular Posts

Monday, 4 February 2019

" (public-private partnership) ပီပီပီဘာေတြေျပာင္းလဲသြားျပီလဲ"






WHY PPP?

Private participation in infrastructure is expected to create value-for-money for Myanmar and the Government in a number of ways, including:

  • Bringing private innovation, expertise and management to infrastructure
  • Better project management, including project delivery on-time and on-budget
  • Optimized (lifecycle) project design, investment, maintenance and operations
  • Better customer orientation
  • Mobilization of private financing
  • Better realization of commercial potential of infrastructure
  • More efficient and cost-effective management of certain risks (such as construction risks)

To realize value-for-money from private participation, the Government will focus on specifying PPP projects on an output basis; will allocate risk appropriately and will contract private partners following a competitive tendering process. Effective post-contract oversight will also be realized to ensure that the private partner meets the performance targets specified in the contract. The Government will therefore play a key role in structuring, procurement and oversight of PPP, and will put in place specialized support in this regard.

ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ အစိုးရ-ပုဂၢလိက ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ား PUBLIC-PRIVATE PARTNERSHIPS (PPP) မွ ႀကိဳဆိုပါသည္

ဤဝက္ဆိုက္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံရွိ Public-Private Partnerships (PPP) (အစိုးရ-ပုဂၢလိကပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈမ်ား) အေၾကာင္း သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားအတြက္ တရားဝင္ စာမ်က္ႏွာတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ဤ ဝက္ဆိုက္မွတဆင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံမွ PPP နဲ႔ပတ္သက္ေသာ ေနာက္ဆုံး မူဝါဒမ်ားႏွင့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား အေၾကာင္း သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ေဖာ္ျပေပးေနပါသည္။ ေရွ႕လာမည့္ PPP စီမံကိန္းမ်ားကို အမ်ားသိေစရန္ေဖာ္ျပေပးမည္ျဖစ္ၿပီး အစိုးရအရာရွိမ်ားႏွင့္အတူ အျခားေသာ သက္ဆိုင္သူမ်ားအေနျဖင့္ PPP ေခၚယူမႈလုပ္ငန္းစဥ္ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အရင္းအျမစ္မ်ားႏွင့္ ေလ့က်င့္သင္ၾကားေရးေထာက္ကူပစၥည္းမ်ားကုိ ရရွိႏုိင္ၾကမည္ျဖစ္ပါသည္။

ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရ၏ ေရရွည္ရည္မွန္းခ်က္မွာ Public-Private Partnerships (PPP) ( အစိုးရ- ပုဂၢလိက ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္မႈပုံစံမ်ား) ကို သိသာထူးျခားေသာ လုပ္ေဆာင္ပုံတစ္ခုအျဖစ္ ထူေထာင္ၿပီး ယင္းမွတဆင့္ အေျခခံအေဆာက္အအုံမ်ားႏွင့္ ဝန္ေဆာင္မႈမ်ားကို ပံ့ပိုးေပးကာ တိုင္းျပည္၏ စီးပြားေရးႏွင့္ လူမႈေရးက႑ အနာဂတ္ အားေကာင္းစြာ တိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးရန္အတြက္ ေထာက္ပံ့ရန္ျဖစ္သည္။ အစုိးရ၏ ကာလလတ္ ရည္မွန္းခ်က္မွာမူ PPP မ်ားကို ျဖစ္ေပၚေစေသာ ပတ္ဝန္းက်င္ကို ပိုမိုတိုးတက္ဖြံ႕ၿဖိဳးေစရန္ႏွင္ စြန္႔ဦးတီထြင္ PPP စီမံကိန္္းမ်ားကို အေကာင္အထည္ေဖာ္ရန္ျဖစ္သည္။


စီမံကိန္းမ်ား

ျမန္မာႏိုင္ငံအစိုးရသည္ PPP စီမံကိန္းမ်ားႏွင့္ အေတြ႕အၾကဳံေကာင္းမ်ား ရွိထားၿပီးျဖစ္ပါသည္။  တစ္ခုခ်င္းစီအားျဖင့္ ေျပာမည္ဆိုလွ်င္ စြမ္းအင္က႑တြင္ (ပိုက္လိုင္းမ်ားႏွင့္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အားေပးစက္ရုံမ်ား) စီမံကိန္းမ်ား ရွိခဲ့ၿပီး သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးက႑တြင္လည္း စီမံကိန္းမ်ားရွိခဲ့ပါသည္။ ဥပမာ၊ သယ္ယူပို႔ေဆာင္ေရးက႑တြင္ မႏၱေလး အျပည္ျပည္ဆိုင္ရာေလဆိပ္ လည္ပတ္ေဆာင္ရြက္မႈ၊ ျပန္လည္ထူေထာင္မႈႏွင့္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္းမႈ ေလဆိပ္လုပ္ငန္းမ်ားအတြက္ ခြင့္ျပဳသေဘာတူညီမႈ စာခ်ဳပ္ကို ၂ဝ၁၄ ခုႏွစ္တြင္ ေရးထိုးခဲ့ပါသည္။ ထို႔အျပင္ ထိုႏွစ္တြင္ပင္ ရန္ကုန္၏  အေရွ႕ေျမာက္ဘက္ ၇ဝ ကီလိုမီတာခန္႔အကြာတြင္ ေလဆိပ္သစ္တစ္ခုကို တည္ေဆာက္ရန္ အႏွစ္ဆုံးဆယ္သက္တမ္းရွိ PPP စာခ်ဳပ္တစ္ခုကို ျပဳလုပ္ခဲ့ပါသည္။ လမ္းမ်ားကိုလည္း BOT စနစ္ျဖင့္ တည္ေဆာက္ေနခဲ့သည္မွာ ႏွစ္အတန္ၾကာရွိခဲ့ၿပီျဖစ္ပါသည္။

PPP စီမံကိန္း ျဖစ္စဥ္

PPP စီမံကိန္းမ်ား၏ ျဖစ္စဥ္ကို ေနာင္တြင္ ဤဝက္ဆိုက္မွ အသိေပးေဖာ္ျပသြားပါမည္။

PPP စီမံကိန္း အေသးစိတ္အခ်က္အလက္မ်ား

PPP စီမံကိန္းမ်ားကို ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ အေကာင္အထည္ေပၚခဲ့ၿပီးျဖစ္ပါသည္။ ယင္းတို႔အနက္မွ အခ်ဳိ႕ကို ေအာက္တြင္ ေဖာ္ျပထားပါသည္။


http://www.pppmyanmar.gov.mm/policy-and-guidelines



"ပီပီပီဘာေတြေျပာင္းလဲသြားျပီလဲ"


ယခင္အပတ္က ေနျပည္ေတာ္မွာ က်င္းပခဲ့သည့္ Invest Myanmar Summit (IMS)ပြဲတြင္ ပီပီပီ (public-private partnership) အစီအစဥ္ျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖၚေဆာင္မည့္ အစုိးရ၏ ဦးစားေပး စီမံကိန္း စုစုေပါင္း ၃၀ကုိ ျပသျပီး ျပည္တြင္းျပည္ပ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ားကုိဖိတ္ေခၚခဲ့သည္။ 

    • အဆုိပါ ပီပီပီ စီမံကိန္း၃၀ သည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ေရရွည္တည္တံ့ျပီး ဟန္ခ်က္ညီသည့္ ဖြံ႔ျဖိဳးတုိးတက္မွဳ (Myanmar Development Sustainable Plan-MSDP)အစီအစဥ္အရ အေကာင္အထည္ေဖၚေဆာင္မည့္ စီမံကိန္းဘဏ္ (Project Bank)တြင္ပါ၀င္သည့္ စီမံကိန္းမ်ားထဲမွ ပီပီပီ စီမံကိန္းမ်ားျဖစ္သည္။ အျခား စီမံကိန္းဘဏ္တြင္ပါ၀င္သည့္ စီမံကိန္းမ်ားမွာေတာ့ အစုိးရ ဘတ္ဂ်က္ျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖၚမည့္ စီမံကိန္းမ်ားႏွင့္ ႏုိင္ငံတကာ အကူအညီျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖၚ မည့္ စီမံကိန္းမ်ားျဖစ္သည္။ 
    • အဆုိပါပြဲ မတုိင္မီ ၂၀၁၈ခုႏွစ္ ႏုိ၀င္ဘာလ၃၀ေန႔ ေန႔စြဲျဖင့္ သမၼတရုံး ညႊန္ႀကားခ်က္ ၂/၂၀၁၈ျဖင့္ စီမံကိန္းဘဏ္ (Project Bank) ေႀကျငာခ်က္ထုတ္ျပန္ခဲ့သည္။ အဆုိပါ ညႊန္ႀကားခ်က္တြင္ ပီပီပီမ်ားျဖင့္သက္ဆုိင္သည့္ အပုိဒ္မ်ားပါ၀င္လာခဲ့သည္။ 


ယခင္က ပီပီပီမ်ားကုိ မည္သုိ႔လုပ္ေဆာင္ခဲ့သနည္း

ယခင္က ပီပီပီမ်ားကို ျပည္သူအမ်ား သိရွိသည္မွာ ဘီအုိတီ (Build-Operate-Transfer)ဟု၍ျဖစ္သည္။ အဆုိပါ ဘီအုိတီမ်ားကုိ ယခင္အစုိးရအဆက္ဆက္ (စစ္အစုိးရလက္ထက္မွစ၍) လုပ္ေဆာင္ခဲ့သည္မွာ ပြင့္လင္းျမင္သာ မွဳမရွိဘဲ unsolicited ဟုေခၚသည့္ ပုဂၢလိကဘက္မွ ကမ္းလွမ္းလာမွဳႏွင့္အဆုိျပဳလႊာ (proposals) တင္ျပမွဳအ   ေပၚမူတည္ျပီး လုပ္ေဆာင္သည္ကမ်ားခဲ့သည္။ သက္ဆုိင္ရာ ၀န္ႀကီး႒ာနႏွင့္ ပုဂၢလိက ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူ ၂ဦး ညွိႏွဳိင္းျပီး အေကာင္အထည္ေဖၚႀကျခင္းျဖစ္သည္။


  • ဥပမာအေနျဖင့္ျပရလွ်င္ မႀကာခင္က အလုပ္သမား ဆႏၵျပမွဳ မ်ားေႀကာင့္ ဟုိးေလးတေက်ာ္ျဖစ္ခဲ့သည့္ ေက်ာ္ထက္ေက်ာ္ ကုမၸဏီ၏ အုတ္က်င္းဂုန္နီစက္ရုံ ဘီအုိတီမ်ဳိး ျဖစ္  ႀကသည္။ လယ္ယာစုိက္ပ်ဳိးေရး၀န္ႀကီး႒ာနႏွင့္ ေက်ာ္ထက္ေက်ာ္ ကုမၸဏီတုိ႔အႀကား ညွိႏွဳိင္းျပီး ဘီအုိတီ ႏွစ္ရွည္ စာခ်ဳပ္ခ်ဳပ္ဆုိ လုပ္ကုိင္ျခင္းျဖစ္သည္။ စာခ်ဳပ္တြင္ မူလ ဂုန္နီစက္ရုံအျဖစ္မွ အျခားနည္း အသုံးျပဳမည္ဆုိလွ်င္ အစုိးရကုိ မည္ေရြ႕မည္မွ် ျပန္လည္ေပးသြင္းရမည္၊ အခြန္အခ မည္သုိ႔ထမ္းေဆာင္ရမည္ အစရွိသည့္ စည္းမ်ဥ္း စည္းကမ္းမ်ား ပါမပါလည္းမသိရွိရေခ်။ 
  • အလားတူ ေဆာက္လုပ္ေရး ၀န္ႀကီး႒ာနမွ ေဆာင္ရြက္သည့္ ဘီအုိတီ အျမန္လမ္းမ်ား၌လည္း စံခ်ိန္စံႏွဳန္းမ်ားအတုိင္း ဘီအုိတီလုပ္ေဆာင္သည့္ ကုမၸဏီဘက္မွ လုိက္နာမွဳ ရွိမရွိေတာ့ မသိရေသာ္လည္း ၄င္းလမ္းမ်ား ပ်က္စီးေနျခင္း၊ ပုဂၢလိကဘက္မွလည္း တြက္ေခ်မကုိက္သျဖင့္ ျပဳျပင္ထိန္းသိမ္း မြမ္းမံျခင္း  မျပဳႏုိင္ဟုဆုိေနျခင္းမ်ား (ဥပမာ ရန္ကုန္-ပုသိမ္လမ္း)၊ ပုဂၢလိကပုိင္ျပဳလုပ္ေရး ေခါင္းစဥ္ေအာက္မွ အျပီးအပုိင္ ပုဂၢလိကသုိ႔ လႊဲေျပာင္းေပးခဲ့သည့္ ႏုိင္ငံေတာ္ပုိင္ စက္ရုံမ်ား၊ အေဆာက္အအုံမ်ား တန္ဖုိးမည္မွ် ရရွိသည္ကုိ မသိရခဲ့ျခင္း၊ 
  • ပီပီပီ ပုံစံျဖင့္ လုပ္ေဆာင္သည့္ ျမန္မာ့ေရနံႏွင့္သဘာ၀ဓါတ္ေငြ႔လုပ္ငန္းႏွင့္ စာခ်ဳပ္ ခ်ဳပ္ဆုိလုပ္ကုိင္သည့္ ေရနံထုတ္လုပ္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားမွ ႏုိင္ငံေတာ္အေနျဖင့္ အခြန္၀င္ေငြမရရွိျခင္း အစရွိသည့္ ပီပီပီ စီမံကိန္း အမ်ားအျပားသည္ ႏုိင္ငံေတာ္ႏွင့္ ျပည္သူမ်ားအတြက္ အမ်ားအားျဖင့္ အက်ဳိးမျဖစ္ထြန္းဘဲ ပုဂၢလိ ဘက္မွသာ တဘက္သတ္ အဆမတန္ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းေနသျဖင့္ ခရုိနီအရင္းရွင္၀ါဒႏွင့္ ႏုိင္ငံေတာ္ပုိင္မ်ားကုိ လက္သင့္ရာ စားေတာ္ေခၚေနႀကသည္ (assets stripping) ဟုေျပာဆုိေ၀ဖန္ေနႀကသည္။ ျ
  • ျမစ္ဆုံကဲ့သုိ႔ ႏုိင္ငံ တကာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမွဳမ်ားျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖၚေဆာင္မည့္  ပီပီပီ စီမံကိန္းႀကီးမ်ား၏ စာခ်ဳပ္မ်ားသည္ လည္း ႏုိင္ငံအက်ဳိး စီးပြားထက္ ရင္းႏွီးသူသာ တဘက္သတ္ အက်ဳိးစီးပြားျဖစ္ထြန္းႏုိင္သျဖင့္ ဟားဗတ္ တကၠသုိလ္မွ ပညာရွင္ David Dapice က  သူ၏ ျမန္မာႏုိင္္ငံ ေရအားလွ်ပ္စစ္က႑ႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ စာတမ္း တစ္ခုကုိ “Hydro Power in Myanmar” Moving Electricity Contracts from Colonial to Commercial” ဟု အမည္ေပးထားခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ 
  • ထုိသုိ႔ျဖစ္ေနရျခင္းမွာလည္း ပီပီပီ ဘီအုိတီဆုိင္ရာ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား၊ နည္း ဥပေဒ၊ ဥပေဒမ်ား မရွိခဲ့ျခင္း၊ ပီပီပီ စီမံကိန္းအားလုံးကုိ စီမံကိန္းဘဏ္အတြင္း တစ္ေပါင္းတစ္စည္းထဲ ထည့္သြင္း၍ ဗဟုိမွ စနစ္တက် ေလ့လာဆန္းစစ္ ေစာင့္ႀကပ္ႀကည့္ရွဳမည့္ ပီပီပီ ဗဟုိ႒ာနကဲ့သုိ႔ အဖြဲ႔အစည္း မရွိ ျခင္း၊ ပီပီပီမ်ားကုိ တာ၀န္ယူ အေကာင္အထည္ေဖၚေဆာင္ေနသည့္ ၀န္ႀကီး႒ာနမ်ား၌ ပီပီပီဆုိင္ရာ စြမ္းေဆာင္ ရည္ (capacity) အားနည္းေနျခင္းတုိ႔ေႀကာင့္ျဖစ္သည္။ 
  • ယခုေဖၚျပခဲ့သည့္ အခ်က္မ်ားကုိ ျပီးခဲ့သည့္ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစုိးရလက္ထက္မွာပင္ ႏုိင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားျဖစ္ႀကသည့္ ကမာၻ႔ဘဏ္၊ အာရွဖြံ႔ျဖိဳးေရးဘဏ္၊ ဂ်ပန္ အျပည္ျပည္ဆုိင္ရာ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ေရး ေအဂ်င္စီ (JICA)တုိ႔က ေလ့လာသုံးသပ္ျပီး အႀကံဥာဏ္မ်ား  ေပးခဲ့ႀကသည္။


အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ အစုိးရလက္ထက္ ပီပီပီမ်ား

  • အမ်ဳိးသားဒီမုိကေရစီအဖြဲ႔ခ်ဳပ္ အစုိးရ အာဏာရလာျပီး ၂ႏွစ္ခြဲခန္႔အတြင္း ပီပီပီမ်ားႏွင့္ပတ္သက္သည့္ လုပ္ေဆာင္ခ်က္မ်ားကုိ သုံးသပ္ရလွ်င္ ယခင္အစုိးရလက္ထက္က ခ်ဳပ္ဆုိခဲ့သည့္  ေက်ာက္ျဖဴေရနက္ဆိပ္ကမ္း၊ ထား၀ယ္ အထူးစီးပြားေရးဇုံကဲ့သုိ႔ ပီပီပီ စီမံကိန္းႀကီးမ်ား၏ စာခ်ဳပ္မ်ားကုိ ႏွစ္ဦးႏွစ္ဘက္ အက်ဳိးျဖစ္ထြန္းရန္ ျပန္ လည္ျပင္ဆင္ျခင္းျဖစ္သည္။
  • ေနာက္တစ္ခ်က္ေတြ႔ရသည္မွာေတာ့ ႏုိင္ငံေတာ္မွ အရွဳံးေပၚေနသည့္ စက္ရုံမ်ား လည္ပတ္မွဳကုိ ပီပီပီအျဖစ္ မေျပာင္းလဲမီ ရပ္ဆုိင္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။ အရွဳံးေပၚေနသည့္ စက္ရုံ စုစုေပါင္း၄၄ရုံ အနက္ စက္မွဳ၀န္ႀကီး႒ာနေအာက္ရွိ စက္ရုံ ၇ရုံႏွင့္ လွ်ပ္စစ္ႏွင့္စြမ္းအင္၀န္ႀကီး႒ာနေအာက္ရွိ စက္ရုံ၄ရုံမွလႊဲ၍ က်န္စက္ရုံ ၃၃ရုံအား ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ၂၀၁၇ခုႏွစ္ မတ္လ၁၅ရက္ေန႔က ရပ္ဆုိင္းရန္ဆုံးျဖတ္ခဲ့သည္ (Frontier, 17 Mar 2017)။ 
  • ထုိရပ္ဆုိင္းခဲ့သည့္  စက္ရုံ၃၃ရုံအနက္ ကြ်န္းေခ်ာင္းဓါတ္ေျမႀသဇာစက္ရုံ၊ ေက်ာ္စြာ ဓါတ္ေျမႀသဇာစက္ရုံ၊ သန္လ်င္ေရနံခ်က္စက္ရုံတုိ႔အား ပီပီပီအျဖင့္ေျပာင္းလဲလုပ္ကုိင္ရန္ ယခင္အပတ္က က်င္းပခဲ့သည့္ Invest Myanmar Summit ပီပီပီစာရင္းတြင္ထည့္သြင္းျပီး ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူမ်ားကုိ ဖိတ္ေခၚထား သည္။ 
  • ၀န္ႀကီး႒ာနႏွင့္ သုိ႔မဟုတ္ သက္ဆုိင္ရာတုိင္းေဒသႀကီးႏွင့္ျပည္နယ္ အစုိးရအဖြဲ႔မ်ားႏွင့္ စီမံကိန္း ေဆာင္ရြက္လုိသည့္ ပုဂၢလိကရင္းႏွီးးျမွဳပ္ႏွံသူ ၂ဦး၂ဘက္ bilateral ဟုေခၚဆုိသည့္ တုိက္ရုိက္ညွိႏွဳိင္း လုပ္ေဆာင္ရန္စီစဥ္သည့္ ပီပီပီစီမံကိန္းမ်ား (တင္ဒါမေခၚဘဲေဆာင္ရြက္သည့္) ယခုအစုိးရလက္ထက္ ျပပါ ဆုိလွ်င္ ျပည္ေထာင္စု လွ်ပ္စစ္ႏွင့္စြမ္းအင္၀န္ႀကီး႒ာနႏွင့္ Notice to Proceed ဟုေခၚသည့္ နားလည္မွဳ စာခြ်န္  လႊာခ်ဳပ္ဆုိျပီး အေကာင္အထည္ေဖၚေဆာင္ရန္ ျပင္ဆင္ေနသည့္ LNG to Power လွ်ပ္စစ္ဓါတ္အားထုတ္လုပ္  ေရး စီမံကိန္း၄ခုကုိ ျပရမည္ျဖစ္သည္။ 
  • သုိ႔ေသာ္၄င္းတုိ႔မွာလည္း power purchase agreement (မိမိႀကားသိ သေလာက္)မ်ား မထုိးရေသး၍ အေကာင္အထည္ေဖၚသည့္အဆင့္မေရာက္ေသးဘဲ ျဖစ္ႏုိင္ေခ်ေလ့လာဆန္းစစ္ မွဳမ်ား (feasibility studies)ျပဳလုပ္ဆဲဟု ယူဆႏုိင္သည္။ 
    • အျခားလည္း ရန္ကင္းျမိဳ႕နယ္တြင္ ဂ်ပန္ ကုမၸဏီ Kajimaမွ အေကာင္အထည္ေဖၚေဆာင္မည့္ အိမ္ယာစီမံကိန္း၊ ရြာသာႀကီးတြင္ ပုိ႔ေဆာင္ေရး၀န္ႀကီး႒ာနျဖင့္ ပူးေပါင္းလုပ္ေဆာင္ေနသည့္ ေဟာင္ေကာင္အေျခစုိက္ Kerry Logisticsဒ Dry Port စီမံကိန္းတုိ႔ျဖစ္သည္။  လူသိမ်ားသည့္ တရုတ္ CCCCကုမၸဏီျဖင့္ ရန္ကုန္ တုိင္းေဒသႀကီးအစိုးရတုိ႔ တုိက္ရုိက္ညွိႏွဳိင္း အေကာင္အထည္ေဖၚရန္ ႀကိဳပမ္းေနသည့္ ရန္ကုန္ျမိဳ႕သစ္ စီမံကိန္း ပင္လွ်င္ ျဖစ္ႏုိင္ေခ်ေလ့လာဆန္းစစ္မွဳမ်ား၊ pre-project proposal development ျပဳလုပ္ျပီးလွ်င္ Swiss Challenge ျဖင့္ အျခားကုမၸဏီမ်ားကုိလည္း တင္ဒါဖိတ္ေခၚ၍ ယွဥ္ျပိဳင္ခုိင္းရမည္ျဖစ္သည္။ 
    • Swiss Challenge သည္ ပီပီပီ စီမံကိန္းမ်ားအတြက္ အေကာင္းဆုံးဟု မဆုိႏုိင္ေသာ္လည္း အနည္းဆုံးေတာ့ တကယ္အေကာင္ အထည္ေဖၚသည့္အဆင့္သုိ႔ မေရာက္ရွိမီ အျခားကုမၸဏီမ်ားျဖင့္ မူလစတင္ အေကာင္အထည္ေဖၚရန္ အဆုိျပဳခဲ့ သည့္ ကုမၸသည္ တင္ဒါ၀င္ေရာက္ယွဥ္ျပိဳင္ရမည္ျဖစ္သည္။
    • ျပည္ေထာင္စု ေဆာက္လုပ္ေရး၀န္ႀကီး႒ာနက ဦးစီးအေကာင္အထည္   ေဖၚေဆာင္မည့္  ရန္ကုန္မုိးပ်ံလမ္း ပီပီပီ စီမံကိန္းအတြက္ မစတင္မီ ကမာၻ႔ဘဏ္အုပ္စု၀င္ International Finance Corporation (IFC)၏ အႀကံေပးမွဳကုိရယူျပီးမွသာ အႀကိဳ အရည္အခ်င္းစစ္ အီးအုိအုိင္(expression of interest-EOI)ေခၚယူျပီး အရည္အခ်င္းျပည့္မီသည့္ ကုမၸဏီမ်ားသာ တင္ဒါ၀င္ေရာက္ယွဥ္ျပိဳင္ရန္ ေရြးခ်ယ္  ျခင္းျပဳလုပ္ခဲ့သည္။ တနည္းေျပာရလွ်င္ ယခင္ကထက္ ပီပီပီ စီမံကိန္းမ်ားကုိ ယခုအစုိးရသည္ ပုိမုိသတိထား လုပ္ေဆာင္လာျပီး တတ္ႏုိင္သမွ် စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းႏွင့္အညီ တင္ဒါေခၚယူရန္ ႀကိဳးပမ္းလာျခင္းျဖစ္သည္။


  • သုိ႔ေသာ္ အားနည္းခ်က္အခ်ဳိ႕ေတာ့ရွိေနေသးသည္။ အထူးသျဖင့္ ဘီအိုတီစာခ်ဳပ္မ်ား၏ သက္တမ္းမွာ ႏွစ္၅၀မွ ၇၀အတြင္း ျဖစ္ေနျခင္းျဖစ္သည္။ 
  • ထုိျပင္ အထူးသတိထားသင့္သည္မွာ စီမံကိန္းအႀကီးစားမ်ားမဟုတ္ဘဲ တုိင္းေဒသႀကီး ျပည္နယ္အစုိးရမ်ားျဖင့္ ညွိႏွဳိင္းလုပ္ေဆာင္မည့္ ေစ်းသစ္စီမံကိန္းမ်ဳိးျဖစ္သည္။ မီးေလာင္ခဲ့၍   ေသာ္၄င္း၊ အျခားအေႀကာင္းအမ်ဳိးမ်ဳိးေႀကာင့္ ေစ်းေဟာင္းမ်ားေနရာတြင္ ျပန္လည္တည္ေဆာက္မည့္ ေစ်းစီမံ ကိန္းအခ်ဳိ႕ႏွင့္ အလားတူစီမံကိန္းမ်ားႏွင့္ ပတ္သက္ျပီး ျမင္သိေနရသည္မွာ တင္ဒါေခၚယူျပီး ယွဥ္ျပိဳင္သည့္ စနစ္ ျဖင့္ အေကာင္အထည္ေဖၚျခင္းမ်ဳိးမဟုတ္ဘဲ unsolicited အမ်ဳိးအစား ပုဂၢလိကဘက္မွ ကမ္းလွမ္းလာျခင္း (သုိ႔) ပုဂၢလိကႏွင့္အစုိးရ ၂ဦးတည္း ညွိႏွဳိင္းျခင္းမ်ဳိးျဖစ္ေနသည္။ 


စာခ်ဳပ္မ်ားကုိလည္း အစုိးရဘက္မွ ျပည္ေထာင္စု အစုိးရအဖြဲ႔၏ လမ္းညႊန္ခ်က္ျဖင့္ ကြ်မ္းက်င္သူမ်ားအားတုိင္ပင္ျပီး ခ်ဳပ္ဆုိရန္လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းမ်ဳိး မဟုတ္ဘဲ ပုဂၢလိကဘက္မွ ျပင္ဆင္ျပီး သက္ဆုိင္ရာ တုိင္းေဒသႀကီးျပည္နယ္အစုိးရမွ လက္မွတ္ေရးထုိးရန္ လုပ္ေဆာင္    ေနျခင္းမ်ဳိးမ်ားျဖစ္သည္။ 

  • သိန္းေပါင္းေျမာက္ျမားစြာ ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံလုပ္ေဆာင္မည့္ စီမံကိန္းစာခ်ဳပ္တြင္ စနစ္တက်   ေရးဆြဲထားသည့္ financial plan ဘ႑ာေငြေႀကး ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမွဳ အစီအစဥ္မ်ားမပါ၀င္သည္ကုိ ျမင္သိေနရ သည္။ ယင္းစာခ်ဳပ္မ်ားသည္ ယခင္အစုိးရမ်ားလက္ထက္က ၀န္ႀကီး႒ာနမ်ား ပုဂၢလိကျဖင့္ခ်ဳပ္ဆုိခဲ့သည့္  စက္ရုံ ဘီအုိတီစာခ်ဳပ္မ်ားႏွင့္ဆင္တူေနသည္။ 
  • ယခင္အစုိးရလက္ထက္ ခ်ဳပ္ဆုိခဲ့သည့္ ေက်ာ္ထက္ေက်ာ္ကုမၸဏီ အုတ္ က်င္းဂုန္နီစက္ရုံ၊ မုံရြာျမိဳ႕ရွိ ၀ါစက္ရုံ စာခ်ဳပ္မ်ားသည္ ဘီအုိတီ ပီပီပီ စာခ်ဳပ္မ်ားျဖင့္မတူဘဲ ေျမငွားစာခ်ဳပ္မ်ားျဖင့္ တူေနသည္။ ထုိအတြက္ေႀကာင့္ ျမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္ အေကာင္အထည္ေဖၚမည့္ ေစ်းသစ္ႏွင့္အိမ္ယာ စီမံကိန္းမ်ား အား ဗဟုိမွလမ္းညႊန္မွဳေပးသင့္သည္ဟုယူဆသည္။


ပီပီပီမ်ား၏ အနာဂတ္အလားအလာ

အထက္တြင္ေဖၚျပခဲ့သည့္  စီမံကိန္းဘဏ္ဆုိင္ရာ သမၼတရုံးညႊန္ႀကားခ်က္ ၂/၂၀၁၈ပါ ပီပီပီဆုိင္ရာ အပုိဒ္မ်ား၊ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားသည္ အေတာ္ျပည့္စုံသည္ဟုဆုိရမည္။ 

  1. ပထမဆုံးအခ်က္မွာ ယခင္ကလုိ ဟုိတစ္ခု ဒီတစ္ခု ျပန္႔က်ဲျပီး လုပ္ေဆာင္ေနျခင္းမ်ဳိးမဟုတ္ေတာ့ဘဲ ႏုိင္ငံေတာ္အစုိးရအေနျဖင့္ ဦးစားေပး ပီပီပီ အေရအ တြက္ မည္ေရြ႕မည္မွ်ကုိ အေကာင္အထည္ေဖၚမည္ဆုိသည္ကုိ သိရွိလာရျခင္းျဖစ္သည္။ တစ္ေပါင္းတစ္စည္းထဲ စီမံကိန္းမ်ား စုစည္းထားသည့္ ပီပီပီ ပုိက္လုိင္း (PPP pipeline) တစ္ခုကုိ ခ်ျပႏုိင္ျခင္းသည္လည္း ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံသူ မ်ားအတြက္ အခ်ိန္ကုန္ခံ အစုိးရႀကိဳက္မည္ထင္သည့္ စီမံကိန္းမ်ားအတြက္ အဆုိျပဳလႊာမ်ားေရးဆြဲျခင္းျဖင့္ အခ်ိန္ကုန္ခံစရာ မလုိေတာ့သလုိ ေစာင့္ႀကပ္ႀကည့္ရွဳမည့္ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားအတြက္လည္း ပိုမုိ ပြင့္လင္းျမင္သာမွဳ ရွိလာသည္။ 
  2. ဒုတိယအခ်က္မွာေတာ့ ပီပီပီ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းပုိင္းဆုိင္ရာ မူေဘာင္တစ္ခု (regulatory and institutional framework) တည္ရွိလာျခင္းျဖစ္သည္။ ပီပီပီေခါင္းစဥ္ေအာက္တြင္ ႏုိင္ငံေတာ္ပုိင္ စီးပြားေရးလုပ္ ငန္းမ်ား (State Economic Enterprises-SEE)မ်ား ပုဂၢလိကပုိင္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲလုိလွ်င္လည္း လုိက္နာရမည့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား ထည့္သြင္းထားသည္။
    • ပုဂၢလိကပုိင္ျပဳလုပ္ေရး (privatization) ဥပေဒသာ မရွိေသာ္ လည္း ပုဂၢလိကပုိင္ ျပဳလုပ္လွ်င္ လုိက္နာရမည့္ စည္းကမ္းခ်က္မ်ား၊ အစုရွယ္ယာထည့္၀င္မွဳပုံစံမ်ားကုိ လမ္းညႊန္ ခ်က္တြင္ ထည့္သြင္းထားသည္။
    • ပုဂၢလိကဘက္မွ တဘက္သတ္တင္ျပလာသည့္ အဆုိျပဳလႊာ (unsolicited proposals)မ်ားကုိလည္း မည္သုိ႔စီမံေဆာင္ရြက္ရမည္ကုိ ျပ႒ာန္းထားခဲ့သည္။ ဘ႑ာေငြေႀကး ထည့္၀င္ရင္းႏွီးျမွဳပ္ႏွံမွဳႏွင့္ ဘ႑ာေငြေႀကးစီး၀င္မွဳ အစီအစဥ္မ်ား၊ အစုိးရအေနျဖင့္ ပီပီပီ စီမံခ်က္မ်ားျဖင့္ပတ္သက္ျပီး အာမခံခ်က္မ်ား (government guarantees and contingent liabilities)မ်ားအတြက္လည္း ႏွစ္စဥ္ ဘတ္ဂ်က္ဥပေဒျပ႒ာန္းသည့္အခါ ထည့္သြင္းေဖၚျပရန္၊ 
    • အစုိးရ အာမခံေပးရမည့္ ပီပီပီ စီမံကိန္းအာလုံးသည္ တင္ဒါစနစ္ျဖင့္ ယွဥ္ျပိဳင္ရျခင္း (သုိ႔) Swiss Challenge ျဖင့္ ယွဥ္ ျပိဳင္ျပီးမွသာ အစုိးရအာမခံခ်က္မ်ားရရွိႏုိင္ျခင္း၊ ပီပီပီမ်ား၏ ဆုံးရွဳံးႏုိင္သည့္ အႏၱရာယ္မ်ား(risks)ကုိ စနစ္တက်   ေလွ်ာ့ခ်ႏုိင္ရန္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား သတ္မွတ္ျခင္း၊ ပီပီပီမ်ား၏ အဆုိျပဳလႊာမ်ားကုိ စနစ္တက် ဆန္းစစ္ သုံးသပ္မည့္ ပီပီပီ ဗဟုိ႒ာနတည္ေထာင္ျခင္းႏွင့္ ၀န္ႀကီး႒ာနမ်ား၌ ပီပီပီ႒ာနမ်ားဖြဲ႔စည္းျခင္းႏွင့္ အေကာင္အထည္ေဖၚေဆာင္ရာတြင္စနစ္တက် ေစာင့္ႀကပ္ႀကည့္ရွဳႏုိင္သည့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ား ခ်မွတ္ျခင္းတုိ႔ျဖစ္သည္။ 


ထုိအခ်က္မ်ားအေပၚမူတည္ျပီး သုံးသပ္ရလွ်င္ ျမန္မာႏုိင္ငံ၏ ႀကီးမားသည့္ အေျခခံအေဆာက္အအုံ လုိအပ္ခ်က္ (လက္ရွိႏွဳန္းျဖင့္သြားလွ်င္ ႏုိင္ငံ ႏွစ္စဥ္ဂ်ီဒီပီ၏ ၅ရာခုိင္ႏွဳန္းေက်ာ္လုိအပ္မည္)ကုိျဖည့္ဆည္းရန္ ပီပီပီ စီမံကိန္း မ်ားကုိ စနစ္တက် အေကာင္အထည္ေဖၚရန္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမူေဘာင္ (institutional framework)ရွိသြားျပီ ဟုဆုိႏုိင္သည္။ 


သုိ႔ေသာ္ ဖြဲ႔စည္းပုံအေျခခံဥပေဒပါ အပုိဒ္မ်ားအတုိင္းပင္ ခ်မွတ္ထားသည့္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္း မ်ားသည္ သက္၀င္မွဳမရွိလွ်င္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားအျဖင့္သာ  စာအုပ္ထဲ၌ရွိေနလိမ့္မည္။ ထုိအတြက္ေႀကာင့္ ပီပီပီဆုိင္ရာ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားကုိ အေကာင္အထည္ေဖၚေဆာင္မည့္ ပီပီပီ ဗဟုိ႒ာနႏွင့္ ၀န္ႀကီး႒ာနမ်ား၏ ပီပီပီယူနစ္မ်ားက ျမန္မာႏုိင္ငံတြင္ ေကာင္းမြန္ျပီး ျပည္သူလူထုအတြက္ မရွိမျဖစ္ လုိအပ္သည့္ အေျခခံ အေဆာက္အအုံမ်ား ေပၚထြန္းလာမွဳကုိ အဆုံးအျဖတ္ေပးမည္ျဖစ္သည္။ ယင္း႒ာနမ်ား၏ စြမ္းေဆာင္ရည္ကုိ အျမန္ဆုံး ျမင့္မားေအာင္ေဆာင္ရြက္ရမည္ျဖစ္သည္။


Ref:Khin Win FB:https://www.facebook.com/1382262771/posts/10218230524979532/

No comments:

Post a Comment