ျပည္တြင္း စေတာ့အိတ္ခ်ိန္း ၂၀၁၅တြင္ ေပၚထြက္ရန္ ခက္ခဲႏိုင္
လာမည့္ ၂၀၁၅တြင္ ျပည္တြင္း စေတာ့ အိတ္ခ်ိန္း ေပၚေပါက္ရန္ အမ်ားပိုင္ ကုမၸဏီမ်ား လိုအပ္လ်က္ရွိရာ လက္ရွိ အခ်ိန္တြင္ အမ်ားပိုင္ ကုမၸဏီမ်ားမွာ နည္းပါးေနျခင္းေၾကာင့္ ၂၀၁၅တြင္ စေတာ့ အိတ္ခ်ိန္း ေပၚေပါက္လာရန္ ခက္ခဲႏိုင္ေၾကာင္း စီးပြားေရး ပညာရွင္ မ်ားက သံုးသပ္ေျပာဆိုသည္။
"အခုက အမ်ားပိုင္ ကုမၸဏီဆိုလို႔ ႏွစ္ဆယ္ေက်ာ္ ေလာက္ပဲ ရွိေသးတာ၊ လာမယ့္ ၂၀၁၅ မွာေတာ့ ေဈးကြက္ ေပၚဖို႔ အလားအလာက နည္းေသး တယ္" ဟု စေတာ့ေဈးကြက္ႏွင့္ ကုမၸဏီ မ်ားလမ္းညႊန္ ဦးေငြသိမ္းက လူထုပံုရိပ္ သို႔ေျပာသည္။ ႏိုင္ငံတကာတြင္ အမ်ားပိုင္ ကုမၸဏီ မ်ားအား ပုဂၢလိကမွ သီးျခား လြတ္လပ္ စြာ လုပ္ေဆာင္ေနၿပီး လက္ရွိျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ အစိုးရပိုင္းမွ အမ်ားပိုင္ ေနျခင္းသာျဖစ္ေၾကာင္း
၄င္းက ရွင္းျပသည္။
"အမ်ားပိုင္ ကုမၸဏီေတြ မ်ားမ်ားရွိ မွ စေတာ့ေဈးကြက္က ေပၚလာမွာ ဒီစေတာ့ရွယ္ယာေတြကို ေရာင္းႏိုင္ ဝယ္ႏိုင္တာကလည္း အမ်ားပိုင္ကုမၸဏီ ေတြပဲ အခုက အမ်ားပိုင္ကုမၸဏီေတြကို သိပ္မလုပ္ၾကေတာ့ ေဈးကြက္ေပၚေပါက္ ဖို႕ဆိုတာ မခန္႔မွန္းတက္ေသးဘူး" ဟု ၄င္းကဆိုသည္။ လြန္ခဲ့သည့္ ၁၀ႏွစ္ေက်ာ္မွစ၍ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ စေတာ့ေဈးကြက္ ေပၚေပါက္ရန္ ဂ်ပန္ဒိုင္ဝါသုေတသန ဌာနမွ သုေတသီမ်ား လာေရာက္ ေလ့လာခဲ့ၿပီး လာမည့္၂၀၁၅တြင္ စေတာ့အိတ္ခ်ိန္းေဈးကြက္ က်ယ္ျပန္႔စြာ ေပၚေပါက္လာရန္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ မႈ (MOU)ကို ျမန္မာႏွင့္ ဂ်ပန္ဒိုင္ဝါ သုေတသနအဖြဲ႕ႏွင့္ ယခုႏွစ္ဆန္းပိုင္း တြင္ လက္မွတ္ေရးထိုးခဲ့သည္။
လက္ရွိအခ်ိန္တြင္ အမ်ားပိုင္ ကုမၸဏီေပၚေပါက္ရန္ အစိုးရပိုင္းမွ ပံပိုးသင့္ၿပီး ပုဂၢလိကသီးျခား လြတ္လပ္ စြာလုပ္ပိုင္ခြင့္ရွိမွသာ အမ်ားပိုင္ကုမၸဏီ မ်ားယခုထက္ပို၍ မ်ားျပားလာမည္ျဖစ္ ေၾကာင္း စီးပြားေရးပညာရွင္ ေဒါက္တာ ေမာင္ေမာင္စိုးက ေျပာသည္။ စေတာ့အိတ္ခ်ိန္းေဈးကြက္သည္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ေငြေၾကးထိန္းခ်ဳပ္မႈ နည္းလမ္းတစ္ခုျဖစ္ၿပီး ေဈးကြက္တြင္ က်ယ္စြာ ေပၚေပါက္လာပါက ႏိုင္ငံ၏ ေငြေၾကးေဈးကြက္မွာလည္း ျမင့္သြား မည္ျဖစ္ေၾကာင္း ၄င္းကရွင္းျပသည္။
ေပၚေပါက္လာေသာ စေတာ့အိတ္ ခ်ိန္းေဈးကြက္တြင္ လူတန္းစားမေရြး ပါဝင္လာေစရန္ လုပ္ေဆာင္သင့္ၿပီး စေတာ့ရွယ္ယာမ်ားအား လူအမ်ား လက္ခံႏိုင္ေလာက္သည့္ ေဈးႏႈန္း အတိုင္းအတာတစ္ခု သတ္မွတ္ေပး၍ ႏိုင္ငံ၏ ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈကိုတိုးတက္ရန္ အဆိုပါ လုပ္ေဆာင္ခ်က္သည္ အေရးႀကီး ေၾကာင္း ၄င္းက အႀကံျပဳေျပာၾကားသည္။ "ဒီစေတာ့ေဈးကြက္ထဲမွာ ဆိုက္ကားသမားကအစ ပါဝင္ႏိုင္ရမယ္ ဒါမွလည္း ႏိုင္ငံရဲ႕ဆင္းရဲမႈေလွ်ာ့ခ်ေရး ဆိုတာျဖစ္လာမွာပါ ဖြံ႕ၿဖိဳးၿပီး ႏိုင္ငံေတြ မွာလည္း ဒီစေတာ့ရွယ္ယာေတြကို အနိမ့္ဆံုးေဈးနဲ႔ပဲေရာင္းတာ"ဟု ၄င္းက ရွင္းျပသည္။
လတ္တေလာအေျခအေနအရ အမ်ားပိုင္ကုမၸဏီဖြဲ႕စည္းမႈမွာ အားနည္း ေနျခင္းေၾကာင့္ ၂၀၁၅တြင္ ေပၚေပါက္ ရန္ခက္ခဲႏိုင္ေၾကာင္း ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ စေတာ့ေဈးကြက္မွာ ၁၉၆၂ခုႏွစ္စစ္တပ္ အာဏာသိမ္းၿပီး ေနာက္ ေဈးကြက္ စီးပြားေရးပ်က္ခဲ့ျပားၿပီး ယေန႔တိုင္ ျပန္လည္ေကာင္းမြန္ျခင္း မရွိေသး ေၾကာင္း ၄င္းထံမွ သိရသည္။
ယခင္က ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္မႈ အတြက္ႏွစ္ရွည္စီမံကိန္းျဖင့္ အေကာင္ အထည္ေဖာ္ေဆာင္ရြက္ခဲ့ရာမွ သမၼတ ဦးသိန္းစိန္ အစိုးရသစ္ လက္ထက္တြင္ ေဈးကြက္စနစ္ျဖင့္ ႏိုင္ငံဖြံ႕ၿဖိဳးမႈအား အေကာင္အထည္ေဖာ္ ေဆာင္ရြက္ ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း အမ်ိဳးသားစီမံခန္႔ ခြဲမႈႏွင့္ စီးပြားေရးဖြံ႕တိုးတက္မႈမွ ဒုတိယညႊန္ၾကားေရးမွဴး ေဒါက္တာ ေဒၚဝါဝါေမာင္က ယခုလ ၅ရက္ေန႔တြင္ UMFCCI ၌ က်င္းပေသာ စီးပြားေရး ဖြံ႕ၿဖိဳးမႈဆိုင္ရာ အလုပ္႐ံုေဆြးေႏြးပြဲဖိုရမ္ တြင္ ေျပာၾကားခဲ့သည္။
ေက်ာ္သက္ေအာင္-The Public Image
COMMENT- ဘဏ္စနစ္ေတြဖြင့္ၿဖိဳးမွ အမ်ားပိုင္ကုမၼဏီဆိုတာျဖစ္လာမွာပါ၊ လုပ္ငန္းတခုစတင္တည္ေထာင္ဖို႔ မတည္ေငြ အရင္းအႏွီးက အေရးအႀကီးဆံုးမဟုတ္ဘူးလား? ဒါေတြကို ဘဏ္ေတြကဘဲ လုပ္ငန္း ေခ်းေငြေတြ လုပ္ေပးႏုိင္တာပါေလ! ဆက္စပ္သတင္းမ်ား... အဲ! ျပည္တြင္း စေတာ့အိတ္ခ်ိန္းေတာ့ ဘယ္ေတာ့လဲမသိေသးဘူး! ေလာေလာဆယ္ အဆင္ေျပေနတာက စကာၤပူက စေတာ့အိတ္ခ်ိန္းတြင္ ျမန္မာကုမၸဏီမ်ားျဖင့္ခ်ိတ္ဆက္ထားေသာ စကာၤပူကုမၸဏီမ်ား၏ ရွယ္ယာမ်ား ေစ်းျမင့္တက္ေနဆဲပါဘဲ....... ကဲ! စေတာ့ရွယ္ယာ၀ယ္ေရာင္းကစားေနတဲ့အေပါင္းအသင္းမ်ား စိတ္၀င္စားလိုက္က်လိမ့္မယ္ထင္ပါတယ္ေနာ္ ဒီသတင္းေလးေတြကို...... စင္ကာပူစေတာ့အိတ္ခ်ိန္းတြင္ျမန္မာကုမၸဏီမ်ားျဖင့္ခ်ိတ္ဆက္ထားေသာကုမၸဏီမ်ား၏ ရွယ္ယာမ်ားေစ်းျမင့္တက္ျမန္မာ့စီးပြားေရး ပြင့္လင္းလာသည့္အခြင့္အလမ္းမ်ားေၾကာင့္ စင္ကာပူစေတာ့အိပ္ခ်ိန္းတြင္ စာရင္းဖြင့္လႇစ္ထားေသာ ျမန္မာကုမၸဏီမ်ား၊ ျမန္မာႏိုင္ငံျဖင့္ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈႏႇင့္ ကုန္သြယ္မႈမ်ားရႇိေနေသာ ကုမၸဏီမ်ား၏ စေတာ့မ်ားသည္ စက္တင္ ဘာလႏႇင့္ ေအာက္တိုဘာလအတြင္း ျမင့္တက္ခဲ့ၾကေၾကာင္း သိရသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံမႈ အလားအလာမ်ားေၾကာင့္ အိမ္ၿခံေျမလုပ္ငန္းႀကီးတစ္ခုျဖစ္ေသာ Yoma Strategic Holdings ၏ ရႇယ္ယာမ်ားသည္ စင္ကာပူစေတာ့အိပ္ခ်ိန္းတြင္ စက္တင္ဘာလကုန္က ၉ ရာခိုင္ႏႈန္းထိျမင့္တက္ခဲ့ၿပီး ရႇယ္ယာတစ္စုလ်င္ စင္ကာပူေဒၚလာ ၀ ဒသ မ ၄၈၅ ထိေရာက္ရႇိခဲ့သည္။ အိမ္ၿခံေျမ ေစ်းႏႈန္းတန္ဖုိးမ်ားျမင့္တက္လာႏိုင္သည္ဟူေသာ ခန္႔မႇန္းခ်က္မ်ားေၾကာင့္ ႐ိုးမ၏စေတာ့ ရႇယ္ယာမ်ားသည္ ယခုႏႇစ္အေစာပိုင္းကစၿပီး ၈၀ ရာခိုင္ႏႈန္းနီးပါး ျမင့္တက္ခဲ့သည္။Link- http://www.bloomberg.com/quote/YOMA:SP
စင္ကာပူသည္ ျမန္မာ၏ စတုတၴအႀကီးဆံုးပို႔ကုန္ ကုန္သြယ္ဘက္ျဖစ္ၿပီး အေနာက္ႏိုင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရးပိတ္ဆို႔မႈျပဳခဲ့သည့္ ကာလတစ္ေလ်ာက္ ၾကားခံႏိုင္ငံအျဖစ္ အားထားကုန္သြယ္ခဲ့ရသည္။ ျမန္မာ-စင္ကာပူ ႏႇစ္ႏိုင္ငံအျပန္အလႇန္ကုန္သြယ္မႈသည္ ၂၀၁၁ ခုႏႇစ္က ေဒၚလာ ၃ ဘီလ်ံထိရႇိခဲ့သည္။ ၂၀၁၁ ခုႏႇစ္ ေအာက္တိုဘာလကုန္ထိ စင္ကာပူကုမၸဏီ ၇၄ ခုသည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေဒၚလာ ၁ ဒသမ ၈၅၃ ဘီလ်ံ ေက်ာ္ျမႇဳပ္ႏႇံထားၿပီး အမ်ားဆံုးရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏႇံထားသည့္ စာရင္းတြင္ အဆင့္ ၆ ေနရာ၌ ရပ္တည္ေနသည္။ စင္ကာပူကုမၸဏီမ်ားအေနျဖင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ လုပ္ငန္းေပါင္း ၇၇ ခုတြင္ လာေရာက္ျမႇဳပ္ႏႇံထားျခင္းျဖစ္ၿပီး ဆက္လက္၍ ျမႇဳပ္ႏႇံရန္ အတြက္လည္း ျမန္မာကုမၸဏီမ်ားႏႇင့္ ခ်ိတ္ဆက္လုပ္ေဆာင္လ်က္ရႇိေၾကာင္း သိရသည္။ စင္ကာပူ Aussino သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ လာေရာက္ျမႇဳပ္ႏႇံရန္အတြက္ မက္စ္ျမန္မာကုမၸဏီျဖင့္ ခ်ိတ္ဆက္လုပ္ေဆာင္လ်က္ရႇိၿပီး မက္စ္ျမန္္မာကုမၸဏီပုိင္စက္သံုးဆီအေရာင္းဆိုင္လုပ္ငန္းမ်ား တြင္ လာေရာက္ျမႇဳပ္ႏႇံရန္စီစဥ္ေနျခင္းျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ Link- http://www.bloomberg.com/quote/AUS:SPမက္စ္ျမန္မာအေနျဖင့္လည္း စင္ကာပူစေတာ့အိတ္ခ်ိန္းႏႇင့္ စင္ကာပူအစိုးရမႇ အသိအမႇတ္ျပဳခြင့္ျပဳရန္ အတြက္မူ အဆင့္ေပါင္းမ်ားစြာျဖတ္ေက်ာ္ရမည္ျဖစ္ေၾကာင္း သိရသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံျခားရင္းႏႇီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ အမ်ားဆံုးျပဳလုပ္ထားသည့္ ထိပ္ဆံုးႏိုင္ငံမ်ား(အေမရိကန္ေဒၚလာ၊ သန္း) ႏိုင္ငံ | ပမာဏ | တ႐ုတ္ | ၁၄၁၄၅ .၅၈၀ | ထုိင္း | ၉၅၆၈ .၀၉၃ | ေဟာင္ေကာင္ | ၆၃၇၁ .၄၉၅ | ကိုရီးယား | ၂၉၆၅ .၀၇၅ | ၿဗိတိန္ | ၂၇၉၉ .၁၈၅ | စင္ကာပူ | ၁၈၅၃ .၂၃၀ | မႇတ္ခ်က္။ | ။၃၀-၉-၂၀၁၂ ရက္ေန႔ထိ |
ျမန္မာ-စင္ကာပူ ႏႇစ္ႏိုင္ငံ ကုန္သြယ္မႈပမာဏ(အေမရိကန္ေဒၚလာ၊ သန္း)
ဘ႑ာႏႇစ္ | ပို႔ကုန္ | သြင္းကုန္ | စုစုေပါင္း | ၂၀၁၀-၂၀၁၁ | ၄၅၆ .၉၉ | ၁၆၄၅ .၃၂ | ၂၁၀၂ .၃၁ | ၂၀၁၁-၂၀၁၂ | ၅၄၂ .၇၅ | ၂၅၁၆ .၁၃ | ၃၀၅၈ .၈၈ | ၂၀၁၂-၂၀၁၃(ဧၿပီမႇ ဇူလိုင္) | ၉၄ .၃၀ | ၇၈၂ .၇၄ | ၈၇၇ .၀၄ | Ref:elevenews Yoma Strategic Holdings disappoints markets with -S$4.2m profitThis is despite increased sales. According to OCBC, Yoma Strategic Holdings (Yoma) reported a negative 2Q13 PATMI of -S$4.2m, mostly due to a S$5.4m one-time non-cash share-based payment to the CEO, partially offset by increased sales of residences and land development rights. Here's more from OCBC: Accounting for one-time non-operating expenses, net operating profit would have been S$1.8m – up 33% YoY – which we judge to be mostly in line with expectations. 2Q13 revenue was S$11.6m, increasing 59% YoY mainly due to stronger sales at Pun Hlaing Golf Estate and Star City. Management reports that, since Star City’s acquisition, 249 units out of a total of 528 units in building 3 & 4 have been sold as of 30 Sep 2012 . Ref:singaporebusinessreview ရန္ကုန္ စေတာ့အိပ္ခ်ိန္း ဘယ္သူထူေထာင္မလဲဦးၾကည္ျမင့္ (လသာ) on Friday, 03 May 2013 14:52 နယူးေယာက္ စေတာ့အိပ္ခ်ိန္း တစ္ေန႔တာျမင္ကြင္း။ (ဓာတ္ပံု-AFP) နယူးေယာက္ စေတာ့အိပ္ခ်ိန္း NYSE တို႔ လန္ဒန္စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းတို႔ ပါရီေဘာ့စ္ Paris Bourses တို႔ အမ္စတာဒမ္ေဘာ့စ္ တို႔သည္ ေကာ္ဖီဆိုင္တြင္ထိုင္ၾကရင္း စုေပါင္းထူေထာင္ခဲ့ေသာ ေငြေၾကးအရင္း အႏွီးေစ်းကြက္မ်ား ျဖစ္ၾကသည္။ ေနာက္မွဥေရာပလိုက္ၿပီးျပ႒ာန္း ခဲ့ရသည္။ တိုက်ဳိတို႔၊ ရွန္ဟိုင္းတို႔ ေဟာင္ေကာင္တို႔ေခတ္ ေရာက္ေသာအခါတြင္ကား ဥပေဒအရင္ျပ႒ာန္းၿပီး ထူေထာင္ခဲ့ပါသည္။ ျမန္မာစေတာ့ အိပ္ခ်ိန္းဖြင့္လွစ္ရန္ ပဏာမေျခလွမ္းဟု ဆိုရမည့္ ေငြေခ်းသက္ေသခံ လက္မွတ္မ်ား လဲလွယ္ေရာင္း၀ယ္ေရး ဥပေဒၾကမ္းကို ပထမအႀကိမ္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဆ႒မပံုမွန္ အစည္းအေ၀းက ၁၈-၃-၂၀၁၃ ရက္ေန႔တြင္ အတည္ျပဳလိုက္သည္ဟု မွတ္ယူကာ မွတ္တမ္းတင္ခဲ့ပါသည္။ ယင္းတြင္ "ပုဒ္မ ၆၆ (ခ) ၌ ျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ေငြေရးေၾကးေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား ဥပေဒတြင္ မည္သို႔ပင္ ပါရွိေစကာမူ ၀န္ႀကီးဌာန (ဘ႑ာေရးႏွင့္ အခြန္) သည္ ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္အား ေငြေရးေၾကးေရး အဖြဲ႕အစည္း မဟုတ္ေသာ အဖြဲ႕အစည္း တစ္ခုခုႏွင့္ ဖက္စပ္ ကုမၸဏီဖြဲ႕စည္းေစၿပီး စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းႏွင့္ ေကာင္တာေစ်းကြက္ လုပ္ငန္းမ်ားကို လုပ္ကိုင္ႏိုင္ရန္ ခြင့္ျပဳသည္" ဟု ပါရွိပါသည္။ ေငြေၾကးကုန္စည္ အေျခခံ စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းမ်ားကို ႏိုုင္ငံအမ်ားအျပားရွိ ၿမိဳ႕ေတာ္ႀကီးမ်ားႏွင့္ ၿမိဳ႕ႀကီးမ်ားတြင္ ဖြင့္လွစ္ထားရွိ ၾကပါသည္။ စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းမ်ားသည္ ေငြေခ်းသက္ေသခံ လက္မွတ္မ်ားကို ေရာင္း၀ယ္ပါသည္။ ဤသို႔ ေရာင္း၀ယ္ရာ၌ ယခုဥပေဒတြင္ ပါရွိသည့္အတိုင္း စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းႏွင့္ ေကာင္တာေစ်းကြက္ဟူ၍ ႏွစ္ဆင့္၊ ႏွစ္မ်ဳိးရွိပါမည္။ အထက္က ဒုတိယအပိုဒ္ အဆံုးေလာက္တြင္ စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းႏွင့္ ေကာင္တာေစ်းကြက္ လုပ္ငန္းမ်ားဟု ေတြ႕ရပါမည္။ ေျပာရလွ်င္ စေတာ့အိပ္ခ်ိန္း တစ္ခုခု (သို႔မဟုတ္) ေကာင္တာေစ်းကြက္ တစ္ခုခုကို ေငြေခ်းသက္ေသခံ လက္မွတ္လုပ္ငန္း ႀကီးၾကပ္ေရး ေကာ္မရွင္တြင္ စည္းမ်ဥ္းစည္းကမ္းမ်ားႏွင့္အညီ တည္ေထာင္ခြင့္ျပဳရန္ ေလွ်ာက္ထားႏိုင္ပါသည္။ နယူးေယာက္ၿမိဳ႕တြင္ NYSE ႏွင့္ Amex ဟု စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းႏွစ္ခု ထြက္ေပၚသလို ရန္ကုန္ၿမိဳ႕တြင္ ရန္ကုန္စေတာ့ အိပ္ခ်ိန္းႏွင့္ အျခားတစ္ခု၊ ႏွစ္ခု ထြက္ေပၚလာႏိုင္ပါသည္။ ျပည္သူအားလံုး၏ စုေဆာင္းေငြမ်ား အတိုးအပြား စားရရန္၊ တကယ္လုပ္ေသာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေခ်းေငြ ေပါေပါမ်ားမ်ားရရန္ (ပိုေငြတိုးပြားလိုေငြ မရွားဟု ကြၽန္ေတာ္ သံုးစြဲေလ့ ရွိပါသည္။) စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းေစ်းကြက္ႏွင့္ ေခတ္မီသြက္လက္ေသာ ဘဏ္လုပ္ငန္းမ်ား လိုသည္ . . . . .
|
စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းမွာ ျမင့္မားေသာ သတ္မွတ္ခ်က္ မ်ားစြာႏွင့္ ျပည့္စံုသည့္ ေတာင့္တင္းေသာ အမ်ားစုပိုင္ ကုမၸဏီႀကီးမ်ား၊ အစိုးရ၊ ေဒသအစိုးရ၊ အစိုးရ အဖြဲ႕အစည္းႀကီးမ်ား၊ ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ ႏိုင္ငံျခား အစိုးရ၊ ယင္းတို႔၏ အဖြဲ႕အစည္းႀကီးမ်ား၏ ေငြေခ်းသက္ေသခံ လက္မွတ္မ်ား လဲလွယ္ေရာင္း၀ယ္ရာ ျဖစ္သည္။ ေကာင္တာေစ်းကြက္ Over the counter (OTC) market မွာ စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းတြင္ စာရင္းမ၀င္ႏိုင္ေသာ unlisted ေငြေခ်းသက္ေသခံ လက္မွတ္မ်ား လဲလွယ္ေရာင္း၀ယ္ရာ ျဖစ္သည္။ ေငြေခ်းသက္ေသခံ လက္မွတ္ဟူ၍ ယခုဥပေဒၾကမ္းတြင္ ေဖာ္ျပသံုးစြဲမႈမွာ အစိုးရေငြတိုက္လက္မွတ္ treasury bill၊ ေငြတိုက္စာခ်ဳပ္ treasury bond၊ အစိုးရ...ႏိုင္ငံတကာႏွင့္ စီးပြားေရး အဖြဲ႕အစည္းမ်ား၏ ေငြေခ်းစာခ်ဳပ္ႏွင့္ ယင္းအမ်ဳိးအစား တစ္ခုျဖစ္သည့္ ဒီဘင္ခ်ာမ်ား၊ bonds and debentures၊ စီးပြားေရး အဖြဲ႕အစည္းတို႔၏ ရွယ္ယာ၊ စေတာ့၊ ယင္းတို႔ကို ႀကိဳတင္၀ယ္ခြင့္ စေတာ့ warrants၊ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ပါစေတာ့ options ႏွင့္ အျခားဘ႑ာေငြေၾကး အခြင့္အေရးစေတာ့ rights စသည္မ်ား ပါ၀င္သည္။ ေကာင္တာေစ်းကြက္၌ ယင္းတို႔အျပင္ မေစ့ေရာက္ေသးေသာ ေျပစာ vouchers၊ ကုန္တင္ပို႔လႊာ bill of laden၊ ကတိလက္မွတ္ promisory note စသျဖင့္ တစ္ခ်ိန္တြင္ ေငြရမည့္ စာရြက္စာတမ္း papers မွန္သမွ် ေလွ်ာ့လဲ ေလွ်ာ့ေရာင္း၀ယ္မႈ discounting မ်ားကို လက္ခံသည္။ ယုတ္စြအဆံုး ကြၽန္ေတာ္ေရးေနက် စကားလံုးႏွင့္ ေျပာရလွ်င္ ကြၽန္ေတာ္တို႔ရပ္ကြက္ ဆိုရွယ္လစ္ေခတ္က ဆီစာအုပ္ေပါင္ျခင္း၊ ယေန႔ပင္စင္စာအုပ္ ေပါင္ျခင္း စသည္မ်ားသည္ ေကာင္တာေခၚ ဒုတိယေစ်းကြက္၌ ေငြေခ်းသက္ေသခံ လက္မွတ္မ်ား (ဘ႑ာေရးကုန္စည္ financial product ဟုလည္း ေခၚသည္) လဲလွယ္ေရာင္း၀ယ္ျခင္းမ်ားပင္ ျဖစ္ပါသည္။ ေရာင္းခ် ထြက္ေျပးျခင္းလား ယခုေတာ့ မိမိပိုင္ေငြ၊ မိသားစု မ်ဳိး႐ိုးစဥ္ဆက္ပိုင္ေငြ၊ အစိုးရ ေက်ာေထာက္ေနာက္ခံ ဘဏ္ေခ်းေငြ စသည္တို႔ျဖင့္ ေခ်းေငြရယူ ထူေထာင္လုပ္ကိုင္ခဲ့ၾကေသာ ပုဂၢလိကပိုင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးမ်ားလည္း ႏွစ္ ၂၀ ေက်ာ္ၾကာ အစိုးရမ်ား၏ ေက်းဇူးျဖင့္ အလြန္တရာ ႀကီးမားေသာ ကုမၸဏီႀကီးမ်ား ျဖစ္လာၾကပါၿပီ။ သာမန္ ဆန္စက္၊ ဆီစက္၊ ကြာေစ့ေလွာ္ လုပ္ငန္းေလးမ်ားမွ ေဒၚလာ၀ယ္ကုန္သြင္း၊ ကန္ထ႐ိုက္တိုက္မ်ား အသစ္ေဆာက္ ေရႊဆိုင္ကေလးေတြ ဖြင့္ႏွင့္ ႐ိုး႐ိုးသားသား တစ္ဆင့္ခ်င္း တက္လာသူမ်ားေရာ ထိုင္းသူေဌးဆီမွ စက္ေလွငါးစင္းေလာက္ႏွင့္ ငါးဖမ္း အေခါက္ေခါက္အခါခါ ျပန္သြားသြင္းရင္း "ဘာလို႔ ႏိုင္ငံျခားသားဆီ သြားလုပ္မလဲ....တို႔ဆီမွာ လာလုပ္" ဆိုသူမ်ားႏွင့္ ရတနာပံု ဆိုက္သြားသူမ်ားေရာ...လူက ခ်ာတိတ္၊ ကိုင္ေတာ့ ေျမႀကီး၊ ပိုင္ေတာ့ က်ယ္လိုက္သည့္သတင္း ဆက္သြယ္ေရးကြန္ရက္ လုပ္ငန္း၊ ေျပာမရ ဆိုမရသည့္ ဇိုးသမားတို႔၏ စားေပါက္ကုန္၊ ဟိုတယ္ႏွင့္ ခရီးသြားက ပါေသးဟု ဆိုရမည့္ ေထာမွေထာ ဆိုသူမ်ားလည္း (ယခုကဲ့သို႔ ခြဲျခားျပရသည္မွာ အားလံုး ခ႐ိုနီ မဟုတ္ပါဟု ရွင္းျပလိုျခင္း ျဖစ္ပါသည္-စာေရးသူ) သူတို႔၏ ပုဂၢလိကပိုင္ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးမ်ားကို အမ်ားပိုင္အျဖစ္ ေျပာင္းလဲေရး Going public ျပဳေပးေတာ့မည့္ အသံမ်ား ၾကားရသည္။ ျပည္သူအားလံုး၏ စုေဆာင္းေငြမ်ား အတိုးအပြား စားရရန္၊ တကယ္လုပ္ေသာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ား ေခ်းေငြ ေပါေပါမ်ားမ်ားရရန္ (ပိုေငြတိုးပြားလိုေငြ မရွားဟု ကြၽန္ေတာ္ သံုးစြဲေလ့ ရွိပါသည္။) စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းေစ်းကြက္ႏွင့္ ေခတ္မီသြက္လက္ေသာ ဘဏ္လုပ္ငန္းမ်ား လိုသည္။ ထို႔အတူ စေတာ့ေစ်းကြက္အတြက္ အမ်ားပိုင္ ကုမၸဏီႀကီးမ်ားအျဖစ္ ေျပာင္းလဲေပးသြားရန္ ေျခလွမ္းစေနသူ အေျမာက္အျမားကို ေတြ႕ေနရပါၿပီ။ ဒီေတာ့ စေတာ့ေစ်းကြက္တို႔၊ ေကာင္တာေစ်းကြက္တို႔ ဖြင့္လွစ္ လုပ္ကိုင္မည့္ သူမ်ားသာ လိုပါေတာ့သည္။ ျပည္သူႏွင့္ မီဒီယာတို႔ကေတာ့ ေျပာၾကမည္။ ေရနံႏွင့္ ဓာတ္ေငြ႕ဆိုလည္း သူတို႔၊ ေက်ာက္မ်က္ဆိုလည္း သူတို႔၊ ဖုန္းေတြလည္း သူတို႔၊ ဂ်ာနယ္ သတင္းစာတြင္လည္း သူတို႔၊ ကန္ထ႐ိုက္တို႔ တစ္စပ္တည္း လယ္ယာတို႔ လုပ္ဦးမလား...သူတို႔ပဲဆိုေတာ့ သူတို႔ရွယ္ယာ ထုတ္ေ၀ထုခြဲ ေရာင္းခ်မည့္ ေစ်းကြက္ႀကီးမ်ားလည္း သူတို႔ပဲ လုပ္ၾကလိမ့္မည္ ဟူ၍။ တစ္ခုေတာ့ ရွိသည္။ စေတာ့ေစ်းကြက္သည္ ျမန္မာႏိုင္ငံ အေနအထားႏွင့္ တစ္ခုတည္းသာ ဖြင့္ႏိုင္မည္။ ယခု ေငြေခ်းသက္ေသခံ လက္မွတ္မ်ား လဲလွယ္ေရာင္း၀ယ္ေရး ဥပေဒတြင္ စုေဆာင္း၀ယ္ယူမည့္ ျပည္သူမ်ားကို အကာအကြယ္ေပးေသာ အပိုဒ္မ်ား ပါ၀င္သလို၊ ဖြင့္လွစ္လုပ္ကိုင္...ပါ၀င္ထုတ္လုပ္ ေရာင္းခ်ေလွ်ာ့လဲမည့္ စီးပြားေရးသမားတို႔အတြက္ စည္းမ်ဥ္းမ်ားလည္း ပါ၀င္ပါသည္။ တစ္ဖန္ ျမန္မာ့စီးပြားေရး ဘဏ္ႏွင့္ ဖက္စပ္လုပ္ကိုင္ရန္ အဖြဲ႕အ စည္းသစ္တစ္ရပ္ ၀ိုင္း၀န္းထူေထာင္ လက္ကမ္းလုပ္ကိုင္ရမည့္ သေဘာကို ေတြ႕ရပါသည္။ ဘယ္ေလာက္ အတိုးႏွင့္ ဘယ္ေလာက္ေခ်းၿပီး ဘယ္ေလာက္အေၾကြး က်န္မွန္းမသိရေသာ အစိုးရ (ျမန္မာ့စီးပြားေရးဘဏ္) ေခ်းေငြျဖင့္ ႀကီးထြားၿပီးၾကေသာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းႀကီးမ်ား ထုခြဲေရာင္းခ်ျခင္းသည္ ျပည္သူက သူတို႔၏ စုေဆာင္းေငြျဖင့္ ၾကား၀င္ဆပ္ေပးျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ အမ်ားပိုင္ ကုမၸဏီမ်ားအဖို႔ ႐ံႈးလည္းေပးရမည့္ အတိုးအစား ျမတ္မွခြဲေပးရမည့္ ေခ်းေငြသက္ေသခံ လက္မွတ္မ်ား ထုတ္ေရာင္း၊ ေလွ်ာ့လဲ၊ ၀ယ္ယူႏိုင္သည့္ စေတာ့အိပ္ခ်ိန္းမွာ ဘာပဲျဖစ္ျဖစ္ ျပည္သူအတြက္ ျမင္သာပြင့္လင္းၿပီး အက်ဳိးကို ပိုမိုရရွိေစပါမည္။ |
ကမၻာ႔စီးပြားေရးဖိုရမ္ (World Economic Forum) ႏွင့္ ျမန္မာႏိုင္ငံ
ေဒါက္တာေအာင္ကိုကို (စီးပြားေရးပညာ၊ စီးပြားေရးေပၚလစီ) Wednesday, 10 July 2013 01:06
ေနျပည္ေတာ္တြင္ ဇြန္လဆန္းက က်င္းပေသာ ကမၻာ့စီးပြားေရးဖိုရမ္ အစည္းအေ၀း မစတင္မီ ႏိုင္ငံတကာ စီးပြားေရး လုပ္ငန္းရွင္အခ်ဳိ႕ကို ေတြ႕ရစဥ္မၾကာခင္က ေနျပည္ေတာ္တြင္ က်င္းပခဲ့ေသာ ကမၻာ့စီးပြားေရးဖိုရမ္ World Economic Forum သို႔ ရေတာင့္ရခဲ တက္ေရာက္ခြင့္ ရရိွခဲ့သည္။
စာေရးသူ၏ အဓိက ရည္ရြယ္ခ်က္မွာ ျမန္မာ့စီးပြားေရး၏ အနာဂတ္လားရာကို သ႐ုပ္ခြဲရန္ လက္ရိွပကတိ စီးပြားေရး အေနအထားမ်ားႏွင့္ အနာဂတ္ကာလတြင္ ျဖစ္တည္လာႏိုင္ဖြယ္ရိွေသာ စီးပြားေရး အေနအထားတို႔ကို ျခံဳငံုသ႐ုပ္ခြဲရန္၊ ျမန္မာ့စီးပြားေရးႏွင့္ ကမၻာ့စီးပြားေရး အျပန္အလွန္ ခ်ိတ္ဆက္ႏိုင္မႈကို အေျဖရွာရန္၊ ယေန႔ျမန္မာ့စီးပြားေရးတြင္ အဓိက စီးပြားေရး ျပႆနာႀကီးမ်ား (လယ္ယာက႑ႏွင့္ စက္မႈက႑ ႏွစ္ခုလံုးကို ဖံြ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေစရန္ လိုအပ္ေသာ မူ၀ါဒပိုင္း ခ်ိတ္ဆက္မႈ၊ ပို႔ကုန္သြင္းကုန္ အမ်ဳိးအစား ေျပာင္းလဲလာမႈႏွင့္ ဆက္စပ္လာေသာ ႏိုင္ငံျခားေငြေၾကး လဲလွယ္ႏႈန္း ေျပာင္းလဲမႈ၊ ပို႔ကုန္သြင္းကုန္ ပမာဏသာမက (Trade Volume) ပို႔ကုန္သြင္းကုန္ ဖြဲ႔စည္းတည္ေဆာက္ပံု (Trade Structure) ကို ေျပာင္းလဲႏိုင္ရန္ လိုအပ္မႈ၊ ဘ႑ာေရးလိုေငြ ျပမႈကို ထိထိေရာက္ေရာက္ ထိန္းခ်ဳပ္ႏိုင္ရန္ လိုအပ္မႈ၊ အခြန္စနစ္ ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲရန္ လိုအပ္မႈ စသျဖင့္) ကို မည္သည့္အခ်ိန္တြင္ မည္သို႔မူ၀ါဒ အေျခခံမ်ား (Policy Basement) ႏွင့္ မူ၀ါဒကိန္းရွင္မ်ား (Policy Variables) ကို အခ်ိန္ကိုက္ (Timing ကိုက္ရန္လိုအပ္) လုပ္ေဆာင္ရန္ လိုအပ္မည္နည္းဟူေသာ စဥ္းစားစရာေပါင္းမ်ားစြာ အေတြးမ်ားစြာျဖင့္ ယင္းစီးပြားေရး ဖိုရမ္ကို ေလ့လာမိခဲ့သည္။
ယေန႔ ျမန္မာႏိုင္ငံသည္ ကမၻာ၏ အာ႐ံုစူးစိုက္ ခံေနရခ်ိန္ ျဖစ္သည္။ တစ္နည္းအားျဖင့္ ရေတာင့္ရခဲ အခြင့္အလမ္းကို ရယူႏိုင္ရန္ ၾကံဳဆံုေနေသာ အခ်ိန္လည္းျဖစ္သည္။ အကယ္၍ ယင္းအခြင့္အလမ္းကို လက္လြတ္ခဲ့ပါက (မရယူႏိုင္ပါက) ေနာက္ေနာင္မည္သို႔ေသာ အခ်ိန္တြင္ အခြင့္အလမ္းမ်ဳိး ရယူႏုိင္မည္ ဆိုသည္ကို မေျပာႏိုင္ပါ။
ေတာင္ကိုရီးယားႏုိင္ငံ၊ ထိုင္းႏုိင္ငံ၊ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ အစရိွေသာ ေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ား သည္ပင္လွ်င္ ယင္းတို႔ႏိုင္ငံမ်ား၌ ဘက္စံုဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ေရးႏွင့္ အမ်ဳိးသားစီးပြားေရး အားေကာင္းေမာင္းသန္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္ တစ္ခါတစ္ႀကိမ္ ၾကံဳႀကိဳက္ခံရေသာ အခြင့္အလမ္း (အခင္းအက်င္း)ကို "အရအမိ ရယူႏုိင္ျခင္း" ဟူေသာ ယင္းႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ား၏ အရည္အေသြးက ကမၻာ့စီးပြားေရး သမိုင္းတြင္ ထင္က်န္ရစ္ခဲ့သည္ကို စီးပြားေရး ေလ့လာသူတိုင္းက အသိအမွတ္ ျပဳထားသည္။
ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျဖစ္လာမည့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားမွသည္ ယင္းတို႔၏ ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ တိုက္႐ိုက္ (သို႔) သြယ္၀ိုက္၍ ေကာင္းက်ဳိးမ်ား (Positive Impacts) ႏွင့္ ဆိုးက်ဳိးမ်ား (Negative Impacts) မ်ားကို ေပးစြမ္းႏိုင္ေလ မည္နည္းဟူေသာ အခ်က္ကို အဓိက ရွာေဖြေလ့လာရန္ . . . . . |
ဆိုလိုသည္မွာ ႏုိင္ငံတို႔အၾကား တည္ရိွေသာ မတူညီမႈမ်ားမွ ဆင့္ကဲဆင့္ကဲ ျဖစ္ေပၚလာေလ့ရိွေသာ ပြတ္တိုက္မႈမ်ား (Frictions) ႏွင့္ ကမၻာ့ႏိုင္ငံမ်ား၏ စီးပြားေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ စစ္ေရးအေျခအေနမ်ားမွ ဖန္တီး(ရံဖန္ရံခါ မေမွ်ာ္လင့္ဘဲ) ေပးလာေသာ အခြင့္အလမ္းမ်ားကို ရယူႏိုင္စြမ္းရိွေသာ ႏိုင္ငံမ်ားႏွင့္ ရယူႏုိင္စြမ္း မရိွေသာ (ရယူႏုိင္လိုစိတ္ မရိွေသာ)ႏိုင္ငံမ်ားဟူ၍ ရိွလာၿပီး၊ ယင္းႏိုင္ငံတို႔၏ အနာဂတ္ကို အမွတ္မထင္ ပံုေဖာ္သြားျခင္း ျဖစ္သည္ဟု စာေရးသူ ယူဆသည္။
ဥပမာအခ်ဳိ႕ကို ေျပာရလွ်င္ ယေန႔ေတာင္ကိုရီးယား ႏိုင္ငံဟုဆိုလွ်င္ ယင္းႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး၊ ပညာေရး၊ နည္းပညာ အဆင့္အတန္း၊ ယဥ္ေက်းမႈကအစ အားကစား အဆင့္အတန္း စသည့္က႑မ်ားစြာ၌ ကမၻာ့ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ မသိသူမရိွ၊ အသိအမွတ္ မျပဳသူမရိွဟုဆိုလွ်င္ တစ္ခ်ိန္က ေတာင္ကိုရီးယား၏ စီးပြားေရး အဆင့္အတန္းသည္ ယခုကဲ့သို႔ ျဖစ္လာလိမ့္မည္ဟု မည္သူကမွ် ခန္႔မွန္းႏိုင္ခဲ့မည္ မဟုတ္ေပ။ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံသည္ ၁၉၆၀ ခုႏွစ္၀န္းက်င္တြင္ ဆင္းရဲေသာ ႏိုင္ငံတစ္ခု အဆင့္တြင္သာ ရိွခဲ့ၿပီး၊ ေျမာက္ကိုရီးယားႏိုင္ငံႏွင့္ ဖိလစ္ပိုင္စသည့္ ႏိုင္ငံမ်ားထက္ပင္ လူတစ္ဦးစီ၏ ၀င္ေငြမွာ နိမ့္က်ခဲ့သည္။ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မႈသည္ ၁၉၆၅ ခုႏွစ္ေနာက္ပိုင္း စတင္ခဲ့သည္။ ေတာင္ကိုရီးယား ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ျပည္သူတို႔၏ ျပင္းျပေသာ စိတ္ဓာတ္အားမာန္ႏွင့္ ႀကိဳးစားအားထုတ္မႈတို႔ကို အေျခခံကာ ဟိုစဥ္က ၁၉၆၅ ခုႏွစ္တြင္ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံသည္ ဗီယက္နမ္ စစ္ပြဲမွ စီးပြားေရး အက်ဳိးအျမတ္ မ်ားစြာကို ဖန္တီးရယူႏိုင္ခဲ့သည္။ ထို ၁၉၆၅ ခုႏွစ္တြင္ပင္ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံႏွင့္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတို႔၏ အျပန္အလွန္ အေျခခံနားလည္မႈ စာခ်ဳပ္ကို ခ်ဳပ္ဆိုေသာ ခုႏွစ္ျဖစ္သည္။ ဗီယက္နမ္စစ္ပြဲမွ ၀ယ္လိုအားမ်ားသည္ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံ စီးပြားေရးသို႔ သက္ေရာက္မႈ ေပးခဲ့သည္။ ထိုစဥ္က လူတစ္ဦးက် ၀င္ေငြသည္ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံထက္ ျမင့္မားေသာ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးသည္ ေတာင္ကိုရီးယား စီးပြားေရးကဲ့သို႔ အဘယ္ေၾကာင့္ မႀကီးထြား ခဲ့ရသနည္း ဆိုသည္က စိတ္၀င္စားဖြယ္ (စဥ္းစားစရာအခ်က္)ျဖစ္သည္။ အမွန္ဆိုလွ်င္ ဖိလစ္ပိုင္ႏုိင္ငံသည္ အေမရိကန္ႏိုင္ငံ၏ ကိုလုိနီႏုိင္ငံ တစ္ခုျဖစ္ခဲ့ၿပီး ေတာင္ကိုရီးယားႏုိင္ငံႏွင့္ ႏိႈင္းယွဥ္လွ်င္ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံႏွင့္ ပိုမိုနီးေသာ (မေ၀းေသာ) ႏိုင္ငံတစ္ခု ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗီယက္နမ္စစ္ပြဲတြင္ လိုအပ္ေသာ ပစၥည္းမ်ားအတြက္ ၀ယ္လိုအားသည္ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံက ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံထက္ ပိုမိုရရိွႏိုင္ရန္ အခြင့္အလမ္း ပိုမိုရရိွေစမည္ဟု ခန္႔မွန္းႏိုင္ေသာ္လည္း အဘယ့္ေၾကာင့္ ဖိလစ္ပိုင္ႏိုင္ငံသည္ ထိုအခြင့္အေရးကို လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ အသံုးမခ်ႏုိင္ဘဲ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံက ထိုအခြင့္အလမ္းကို လက္ေတြ႔က်က် လက္ဆုပ္လက္ကိုင္ အသံုးခ်ႏိုင္ ခဲ့သနည္းဟူေသာ အခ်က္ပင္ျဖစ္သည္။ ထိုအေၾကာင္းရင္းမွာ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံႏွင့္ ဖိလစ္ပိုင္ႏုိင္ငံတို႔၏ ကြာဟမႈ (စက္မႈလုပ္ငန္းမ်ား ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ပံု၊ အေျခခံ အေဆာက္အအံုမ်ား၏ အေျခအေန၊ ပညာေရးက႑၏ အေျခအေန) စသည္တို႔ႏွင့္ ေခါင္းေဆာင္မ်ားႏွင့္ ႏိုင္ငံသားမ်ား၏ ျပင္းျပေသာ ဆႏၵမ်ားေၾကာင့္ ျဖစ္သည္။
ထို႔အတူ ထိုင္းႏိုင္ငံသည္လည္း မိမိႏိုင္ငံကို ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံအျဖစ္သို႔ လည္းေကာင္း၊ ဗီယက္နမ္ႏိုင္ငံ၊ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံ၊ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ အစရိွေသာ ႏိုင္ငံမ်ားသည္လည္း မိမိတို႔၏ အခြင့္အလမ္းမ်ားကို လက္မလြတ္တမ္း ရယူႏိုင္ခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံျဖစ္သည္။ တင္စားေျပာရလွ်င္ ပင့္ကူအိမ္တြင္ နားလာမည့္ မိမိ၏ အစာကို မလြတ္တမ္း ဖမ္းယူႏိုင္ေသာ ပင့္ကူတစ္ေကာင္ကဲ့သို႔ပင္ စူးစိုက္ေသာ ၀ီရိယႏွင့္ ဥာဏ္တို႔ေပါင္းစည္းထားျခင္းပင္ ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
အခြင့္အလမ္းမ်ားဟူသည္ မၾကာခဏ ျဖစ္ေပၚလာတတ္ျခင္း သေဘာမ်ဳိး မဟုတ္ေပ။ တစ္ခါတစ္ရံ မိမိ အခြင့္အလမ္းမ်ားသည္ မိမိက ရယူႏိုင္စြမ္း မရိွပါက တစ္ပါးသူမ်ား (အိမ္နီးခ်င္းႏုိင္ငံမ်ား၊ ေဒသတြင္းႏိုင္ငံမ်ား) ထံသို႔ ေရာက္ရိွသြားတတ္သည္။
ထိုကမၻာ့စီးပြားေရး ဖိုရမ္သို႔ အထူးသျဖင့္ အိမ္နီးခ်င္း ႏိုင္ငံမ်ားက အထူးစူးစူးစိုက္စိုက္ အာ႐ံုခံ ေလ့လာသြားၾက သည္ကိုလည္း စာေရးသူ သတိျပဳမိခဲ့သည္။ ယင္းမွာ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ျဖစ္လာမည့္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈမ်ားမွသည္ ယင္းတို႔၏ ႏိုင္ငံမ်ားသို႔ တိုက္႐ိုက္ (သို႔) သြယ္၀ိုက္၍ ေကာင္းက်ဳိးမ်ား (Positive Impacts) ႏွင့္ ဆိုးက်ဳိးမ်ား (Negative Impacts) မ်ားကို ေပးစြမ္းႏိုင္ေလ မည္နည္းဟူေသာ အခ်က္ကို အဓိက ရွာေဖြေလ့လာရန္လည္း ျဖစ္ေပလိမ့္မည္။
မည္သို႔ဆိုေစ မိမိႏိုင္ငံ၏ အက်ဳိးကို မေဖာ္ေဆာင္ႏိုင္ပါက (မေပးစြမ္းႏိုင္ပါက) တစ္ပါးႏိုင္ငံမ်ားက ယင္းကိုရယူ သြားႏိုင္မည္ ဆိုသည္က ေမးစရာပင္ မလိုေပ။
အခြင့္အလမ္းမ်ားတြင္ အၿမဲတစ္ေစ၊ ဥာဏ္ႏွင့္လံုးရည္ တိုက္ပြဲမ်ား (ၿပိဳင္ဆိုင္မႈမ်ား) ပူးတြဲပါလာေလ့ ရိွသည့္အတြက္ မိမိႏိုင္ငံသားမ်ား အက်ဳိးအမ်ားဆံုး ရိွေစမည့္ အေျမာ္အျမင္ ႀကီးမားမႈသည္ လြန္စြာအေရးႀကီးသည္။
တစ္နည္းအားျဖင့္ မိမိႏိုင္ငံတြင္ Capacity မ်ား နိမ့္က်ေနေသးသည္ဟု လည္းေကာင္း၊ မတည္ၿငိမ္မႈမ်ား ရိွေနေသးသည္ဟု လည္းေကာင္း၊ ဘက္စံုျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို ျပဳလုပ္ရာတြင္ ျမန္ေနသည္ဟု လည္းေကာင္း ဟူေသာ အေၾကာင္းျပခ်က္မ်ား ရိွေနလွ်င္ အခြင့္အလမ္းမ်ားဟူသည္ ရယူႏိုင္ရန္ ခက္ခဲေန (ေႏွးေကြးေန) ေပလိမ့္မည္။
Ref;weeklyelevennews
No comments:
Post a Comment