Popular Posts

Sunday, 8 May 2011

လြတ္လပ္ေသာကုန္သြယ္ေရးတြင္ ယွဥ္ၿပိဳင္ႏိုင္ရန္ လုပ္ငန္းရွင္မ်ား ျပင္ဆင္ထားသင့္


ေအရွားေ၀ါ ကုန္တင္ကုန္ခ်ဆိပ္ကမ္း၌ ျပည္ပသို႔ထြက္ခြာမည့္ သေဘၤာေပၚသို႔ ကုန္ေသတၱာမ်ားကို တင္ေနစဥ္။
ဓာတ္ပံု - ျမန္မာတိုင္း(မ္)
 
ေအးသီတာေက်ာ္
      အတြဲ ၂၆ ၊  အမွတ္ ၅၁၆   (၆ - ၁၂ ၊ ၅ ၊ ၂၀၁၁)
ဒီပံုျပင္ေလးကို အဂၤလန္ႏိုင္ငံရဲ႕ စီးပြားေရးသတင္းစာ အယ္ဒီတာတစ္ဦး က ျမန္မာသတင္းေထာက္ေတြနဲ႔ ေတြ႕ဆံုစဥ္ ေျပာျပခဲ့ျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
လြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈနယ္ေျမ (အက္ဖ္တီေအ) ဘာေၾကာင့္ ျဖစ္လာ၊  ေပၚလာရတယ္ဆိုတဲ့ အေျခခံအခ်က္ကေလးကို ဥပမာ ေပးထားတာပါ။
ပံုျပင္ထဲက မာလီဆိုတဲ့ မိန္းကေလးက ဒီၿမိဳ႕ေလးရဲ႕ သီဟိုျခံပိုင္ရွင္ပါ။
ျခံက ထြက္တဲ့ သီဟိုဠ္ေစ့ေတြကို အဲဒီၿမိဳ႕က ဂ်ဳိးဆိုသူရဲ႕ စက္႐ုံမွာ ေရာင္းတယ္။
ဂ်ဳိးက ဒါေတြကို စားေသာက္ကုန္ေခ်ာအျဖစ္ ထုတ္လုပ္တယ္။       
ဒီအခ်ိန္မွာပဲ တျခားၿမိဳ႕က သီဟိုဠ္ေစ့ ေရာင္းတဲ့သူေတြက ဂ်ဳိးဆီမွာ သီဟိုဠ္ေစ့ ေရာင္းဖို႔ လာစပ္ၾကတယ္။
သူတို႔ဆီက သီဟိုဠ္ေစ့ေတြကို ၀ယ္မယ္ဆိုရင္ အျမတ္ ပိုရမယ္ဆိုတာ ဂ်ဳိးက သိေနတယ္။
ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့  တျခားၿမိဳ႕က သီဟိုဠ္ေစ့က အရည္အေသြး ပိုေကာင္းသလို ေဈးလည္း ပိုသက္သာတယ္။
သူတို႔က မာလီထက္ ပိုမ်ားမ်ားထုတ္ႏုိင္လို႔ပါ။
'ဂ်ဳိး'စက္႐ုံက တျခားၿမိဳ႕က သီဟိုဠ္ေစ့        ေတြကိုပဲ ၀ယ္တဲ့အတြက္ မာလီဆီမွာ ၀ယ္မယ့္လူ မရွိေတာ့ပါဘူး။ သူပိုက္ဆံမ ရေတာ့ဘူး။
ဒီေတာ့ မာလီက ၿမိဳ႕က အာဏာပိုင္ေတြဆီမွာ သူ႔ကို ကာကြယ္ ေပးဖို႔ ခြင့္ေတာင္းတယ္။ အာဏာပိုင္ေတြက မာလီကို ကာကြယ္တဲ့ အေနနဲ႔  တျခားၿမိဳ႕ကသြင္းလာတဲ့ သီဟိုဠ္ေစ့ေတြ        အေပၚမွာ အခြန္စည္းၾကပ္လိုက္တယ္။       
စက္႐ုံပိုင္ရွင္ ဂ်ဳိးကေတာ့ တျခားၿမိဳ႕က သြင္းလာတာပဲ လိုခ်င္တယ္။
မာလီ ပစၥည္းေတြက သူတို႔ေလာက္မွ အရည္အေသြးမေကာင္းပဲ။ ေဈးခ်ဳိခ်ဳိနဲ႔အရသာ ရွိတဲ့ ကုန္ေခ်ာေတြကို ၀ယ္ယူေနတဲ့ၿမိဳ႕ သားေတြကလည္း အရင္ေဈးထက္ ပိုမေပးခ်င္ၾကဘူး။       
ဒါေပမယ့္ ေနာက္ဆံုးရလဒ္က မာလီ လည္း ပိုက္ဆံမ်ားမ်ား မရလိုက္သလို ဂ်ဳိးစက္႐ံုလည္း ျပဳတ္သြားခဲ့တယ္။       
ဘာလို႔လဲဆိုေတာ့ ကုန္ၾကမ္းစားရိတ္ ျမင့္လာတဲ့ 'ဂ်ဳိး'စက္႐ုံ ၾကာရွည္ အျမတ္ နဲနဲနဲ႔ မလည္ပတ္ႏိုင္ေတာ့လို႔ပါ။ ေနာက္ ဘယ္သူမွ မေတြးမိတဲ့အခ်က္က ေငြျမန္ ျမန္ေပၚခ်င္တဲ့ မာလီရဲ႕သီဟိုဠ္ေစ့ေတြကိုလည္း စီးပြားေရးသမားတစ္ဦးက ၀ယ္လိုက္တယ္ ဆိုတာပါပဲ။
ဒီပုဂၢိဳလ္က ကုန္ၾကမ္းေတြကို တျခားသီဟိုဠ္ေစ့ မထြက္တဲ့ၿမိဳ႕ေတြကို ေရာင္းလိုက္တယ္ေလ။ ဒီျဖစ္စဥ္မွာ စီးပြားေရးသမားတစ္ဦးပဲ အျမတ္ရသြားပါတယ္။       
ဒါေၾကာင့္ ကုန္သြယ္မႈကို ကိုင္တြယ္တဲ့ေနရာမွာ  ျဖစ္စဥ္ထဲမွာ ပါ၀င္ေနသူေတြအဖို႔ အ႐ႈံးနဲ႔အျမတ္ အေျခအေန ႏွစ္မ်ဳိး ဒြန္တဲြေနတတ္ တယ္ ဆိုတာပါပဲ။
ဒါေပမယ့္ အ႐ႈံးအႏုိင္ဆိုတာ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈေၾကာင့္ပဲ ျဖစ္လာတဲ့အတြက္ ၿပိဳင္ဆိုင္မႈ ရွိတဲ့ေဈးကြက္ဟာ စားသံုးသူကို ေရြး ခ်ယ္ဖို႔ အခြင့္အေရးေပးပါတယ္။       
အာဆီယံ စီးပြားေရးအဖဲြ႕အစည္းမွာ ျမန္မာအပါအ၀င္ လာအို၊ ကေမၻာ ဒီးယား၊ ဗီယက္နမ္ ေလးႏုိင္ငံကို ကမၻာ့ ကုန္သြယ္ေရး အဖြဲ႕အစည္းက အထူး အခြင့္အေရး ေပးထားပါတယ္။
ဒီ ေလး ႏုိင္ငံကို က်န္ႏိုင္ငံမ်ားနည္းတူ လြပ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈနယ္ေျမအျဖစ္ သတ္ မွတ္ႏုိင္ဖို႔ အခြန္ပယ္ဖ်က္၊ ေလွ်ာ့ခ်ေပးရ မယ့္ ေနာက္ဆံုးအခ်ိန္ကို ၂၀၁၅ ခုႏွစ္ အထိ သတ္မွတ္ေပးထားပါတယ္။       
ျမန္မာႏုိင္ငံအတြက္ လြတ္လပ္ေသာ ကုန္သြယ္မႈ ဖြင့္ေပးဖို႔ဟာ ဒီေန႔ကေန ၂၀၁၅ အထိဆိုရင္ ရက္ေပါင္း ၁,၄၀၀ ေတာင္ မရွိေတာ့ ပါဘူး။        ျမန္မာႏုိင္ငံမွာ အခု အထူးစီးပြားေရး ဇုန္ဥပေဒကိုလည္း ဖြင့္ေပးလိုက္တဲ့အတြက္ ျပည္ပက ၀င္ေရာက္လာမယ့္ ရင္းႏီွးျမႇဳပ္ႏွံမႈ ေတြနဲ႔ ကုန္သြယ္မႈအတြက္ ႀကိဳတင္ျပင္ဆင္ေနၿပီလို႔ ထင္ပါတယ္လို႔  ဖိလစ္ပိုင္သံအမတ္ မစၥမာရီယာဟယ္ လင္အမ္ဘာဗာက ေျပာပါတယ္။
"တကယ္တမ္းသာ ဖြင့္လိုက္ၿပီဆိုရင္ အခု ျပည္တြင္းစက္မႈလုပ္ငန္းက အခြန္နဲ႔ ကာကြယ္ေပးထားတာ။ အေကာက္ခြန္        မ်ားမ်ား ေကာက္ျခင္းျဖင့္ ယွဥ္ၿပိဳင္လို႔        မရေအာင္ လုပ္ထားတာ။         အဲဒါမတိုင္ခင္ လုပ္ငန္းေတြဖြံ႕ၿဖိဳးေန ရမယ္။ သံုးေလးႏွစ္အတြင္း လုပ္ငန္းေတြ ဘယ္လိုတိုးတက္ေအာင္ လုပ္မလဲဆိုတာပါပဲ။ ဒီအတြင္း ႏုိင္ငံျခား တိုက္႐ုိက္ ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံမႈ (အက္ဖ္ဒီအိုင္)၀င္ေငြေတြ ရဖို႔ လိုတယ္။ အဖဲြ႕အစည္းပိုင္းဆိုင္ရာ ေထာက္ပံ့ေပးမႈေတြ၊ ဘ႑ာေရးမတည္ ေပးမူေတြရွိဖို႔ လိုပါတယ္။  "ဒီလိုမွ မယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္ရင္ အားလံုးက ၿပိဳလဲသြားမွာပဲ။ အဲဒီအတြက္ေခါင္းခဲ ေနရတယ္"လို႔ ျမန္မာႏုိင္ငံကုန္သည္ မ်ားႏွင့္ စက္မႈလက္မႈလုပ္ငန္းရွင္မ်ား အသင္းခ်ဳပ္ရဲ႕ စီးပြားေရးအသင္းအဖြဲ႕မွ ပညာရွင္ ေဒါက္တာေမာင္ေအာင္က ေျပာပါတယ္။
"အက္ဖ္ဒီေအဟာ အက်ဳိးေက်းဇူး အားျဖင့္ ရွိမယ္။ ေဈးကြက္ယွဥ္ၿပိဳင္ႏုိင္မႈ စြမ္းအားရွိတာကို ဒီဘက္ကလူေတြ သိဖို႔        လိုတယ္။ အခုခ်ိန္ကတည္းက ႀကိဳတင္        ျပင္ဆင္ၿပီးေတာ့ ျပည္ပက လာႏုိင္မယ့္        အေျခအေနကို စဥ္းစားထားရမယ္။        ဒါေပမယ့္ ျပည္ပက ရင္းႏွီးျမႇဳပ္ႏွံလာရင္ နည္းပညာအခြင့္အလမ္းေတြ ေပါမ်ားလာမယ္။ အလုပ္အကိုင္အခြင့္ အလမ္းေတြ ေပါမ်ားလာမယ္ ေမွ်ာ္လင့္ၿပီး ဘာမွမျပင္ရင္ေတာ့ ရမွာမဟုတ္ဘူး။ အရင္တုန္းက ကုန္သြယ္မႈပံုစံက ကားတစ္စီးလံုးကို ထုတ္လုပ္ၿပီး တင္ပို႔တယ္။ အခုက ႏုိင္ငံ ေတြက အစိတ္အပိုင္းေတြ ခဲြလုပ္ၿပီး တျခားႏုိင္ငံမွာ တပ္ဆင္တယ္။ ကုန္သြယ္မႈပံုစံ ေျပာင္းလာတယ္။ ဒါကို ႀကိဳျမင္တတ္ရမယ္"လို႔ စီးပြားေရးႏွင့္        ကူးသန္းေရာင္း၀ယ္ေရး ၀န္ႀကီးဌာနက တာ၀န္ရွိသူတစ္ဦးက ေျပာပါတယ္။
ေနာက္ၿပီး တင္ပို႔ရာမွာလည္း ကုန္ၾကမ္းထက္ ကုန္ပစၥည္းအမ်ဳိးအစား        တစ္ခုျဖစ္ေအာင္ တန္ဖိုးျမႇင့္ထုတ္လုပ္ တင္ပို႔ႏိုင္မွသာ  အားသာခ်က္ရမယ္လို႔ သူက ေျပာပါတယ္။
ျမန္မာႏုိင္ငံရဲ႕ အားသာခ်က္ေတြက လုပ္သားခသက္သာၿပီး ကုန္ၾကမ္း ပစၥည္း ေပါမ်ားပါတယ္။ ဇန္န၀ါရီလ ၂၇ ရက္ေန႔မွာ ျမန္မာ အထူးစီးပြားေရးဇုန္ ဥပေဒ ေပၚထြက္ၿပီးေနာက္ပိုင္း ျပည္ တြင္းမွာ ရင္းႏွီးျမႇပ္ႏွံဖို႔  ဩစႀတီးယား၊ ႐ုရွားစတဲ့ ႏိုင္ငံေပါင္း ရွစ္ႏုိင္ငံက လာေရာက္ေလ့လာခဲ့ပါတယ္။

Ref:myanmartimenews

No comments:

Post a Comment