Popular Posts

Friday, 11 May 2012

ျမန္မာ့အနာဂတ္အတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္နွင့္ ေသာကမ်ား

Written by ေမာင္ေကာင္းခန့္  Sunday, 06 May 2012 13:53

၂၀၁၀ ျပည့္နွစ္ ျမန္မာ့ ဒီမိုကေရစီ ေရြးေကာက္ တင္ေျမွာက္ပဲြအျပီး ေရြးေကာက္ခံ သမၼတႀကီးဦးသိန္းစိန္က ၃၁.၃.၂၀၁၀ ရက္ေန့တြင္ အစိုးရသစ္၏ မူဝါဒ သေဘာထား ေၾကညာခ်က္ကို ထုတ္ေဖာ္ ေၾကညာခဲ့သည္။ အသစ္ တည္ေဆာက္မည့္ ဒီမိုကေရစီ နိုင္ငံေတာ္အတြက္ အသြင္ ကူးေျပာင္းေရး ကာလတြင္ စီးပြားေရး၊ နိုင္ငံေရး၊ ပညာေရး၊ က်န္းမာေရး၊ နိုင္ငံျခားေရး ကဏ0x081ဍအသီးသီး ကို မည္သို့မည္ပံု မူဝါဒ ခ်မွတ္ ေဆာင္ရြက္သြားမည္ ျဖစ္ေျကာင္းကိုလည္း နိုင္ငံတကာသို့ အသိေပးခဲ့သည္။ ေျကညာသည့္ အတိုင္းလည္း ျမန္မာနွင့္ ကမၻာက အံ့ဩ တုန္လႈပ္သြား ရ ေလာက္ ေအာင္ ဒီမိုကေရစီေရး ဆိုင္ရာ ျပုျပင္ေျပာင္းလဲ မႈမ်ားကို အရိွန္အဟုန္ျမွင့္ လုပ္ေဆာင္ခဲ့ေလရာ ျပည္သူတို့ရင္ဝယ္ နိုင္ငံ၏ အနာဂတ္ ကံၾကမၼာအတြက္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ မီးအိမ္ လင္းထိန္ စျပဳခဲ့သည္။

ျမန္မာ့အသြင္ ကူးေျပာင္းေရးကာလ ျပုျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား တစ္နွစ္တာ ကာလအတြင္း လွြတ္ေတာ္သံုးရပ္ အျပန္အလွန္ ထိန္းညိွျပီး ျပည္သူ့အကို်း အတြက္ လိုအပ္သည့္ ဥပေဒသစ္မ်ား ျပဌာန္းျခင္း၊ ေခတ္နွင့္ မေလ်ာ္ညီေတာ့ေသာ ဥပေဒေဟာင္းမ်ားအား ျပင္ဆင္ျခင္း၊ ပယ္ဖ်က္ျခင္း၊ ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ အျပန္အလွန္ထိန္းေက်ာင္း ရန္ ေရးရာေကာ္မတီမ်ားက ေစာင့္ျကည့္ျခင္း၊ ေလ့လာၾားနာျခင္း၊ ရသံုးခန္႔မွန္းေျခ ေငြစာရင္းအား အဆံုးအျဖတ္ ေပးျခင္းမ်ားျပဳခဲ့သည္။ ခ်မွတ္ခဲ့သည့္ အဆံုးအျဖတ္မ်ား၊ မူဝါဒအေျပာင္းအလဲမ်ား၊ လက္ေတြ့ လုပ္ေဆာင္ခ်က္ကို ေလ့လာလွ်င္ သမၼတနွင့္ ျပည္သူ့လွြတ္ေတာ္ ဥကၠဌ တို႕၏ နိုင္ငံအေပၚ ထားရိွေသာ ေစတနာကို ေတြ႕ျမင္ရသည္။
အုပ္ခု်ပ္ေရးပိုင္းတြင္ စီးပြားေရးဆိုင္ရာ ျပဳျပင္ ေျပာင္းလဲမႈအခိ်ဳ႕လုပ္ေပးခဲ့ျပီး မလိုလားအပ္ေသာ ဝန္ေဆာင္မႈ စရိတ္မ်ား ေလ်ာ့နည္းေအာင္ အထိုက္အေလ်ာက္ လုပ္ေပးနိုင္ခဲ့သည္။ ျပည္ပမွ ဝင္လာေသာ ျမန္မာ့ လုပ္သားတို့၏ ဝင္ေငြအေပၚ ၁၀ ရာခိုင္နႈန္း အခြန္ေကာက္ခံျခင္းကို ေလွ်ာ့ေပါ့ေပးမႈ၊ ပို့ကုန္ခြန္မ်ား ေလွ်ာ့ခ်မႈ ျပုလုပ္ေပးခဲ့ျပီး အမ်ားျပည္သူ တို့အား ေမာ္ေတာ္ယာဉ္ တင္သြင္းနိုင္ရန္ မူခ်မွတ္ ခြင့္ျပုေပးခဲ့သည္။ ပုဂၢလိက ဘဏ္မ်ားသို့ အငွားဝယ္စနစ္ျဖင့္ ေဆာင္ရြက္ လုပ္ကိုင္ခြင့္ျပု သည့္အျပင္ အငယ္စား၊ အလတ္စား စီးပြားေရး လုပ္ငန္းမ်ားကို သက္သာေသာ အတိုးနႈန္းျဖင့္ ေငြေခ်းအသင္းမ်ားမွ တစ္ဆင့္ ေငြထုတ္ ေခ်းျခင္းမ်ား ျပုနိုင္ခဲ့သည္။ ထို့ျပင္ လုပ္ငန္းလိုင္စင္မ်ား ျမန္ျမန္က်ရန္ နွင့္ တည္ျငိမ္ေသာ နိုင္ငံျခားေငြလဲနႈန္း တစ္ရပ္ ျဖစ္လာေစရန္၊ ဗဟိုဘဏ္ကို သီးျခား လြတ္လပ္ခြင့္ေပးရန္၊ နိုင္ငံျခား ေငြေျကးေဈးကြက္ ဖံြ႕ျဖိဳးရန္၊ စက္မႈဇုန္မ်ား အသစ္ထူေထာင္ရန္၊ နိုင္ငံတကာ ရင္းနီွးျမဳပ္နံွ မႈမ်ား တိုးပြားလာရန္၊ ပတ္ဝန္းက်င္ ညစ္ညမ္းမႈ ကာကြယ္ရန္၊ အျငိမ္းစားဝန္ထမ္းမ်ား ပင္စင္လစာ တိုးျမွင့္ ခံစားခြင့္ရရန္ စသည့္လုပ္ငန္း အသီးသီးကို မူခ်မွတ္ ေဆာင္ရြက္ခဲ့သည္။
တရားစီရင္ေရးစနစ္ ေျဖာင့္မတ္ရန္ အဂတိလိုက္စားေသာ တရားသူျကီးမ်ားအေပၚ အေရးယူသည့္ဥပေဒ၊ အဂတိလိုက္စားမႈ ပေပ်ာက္ေရးဥပေဒမ်ား ျပဋ0x081ဌာန္းရန္လည္း ေဆာင္ရြက္လ်က္ရိွသည္။ ျပည္တြင္း ျငိမ္းခ်မ္းမႈရိွမွ နိုင္ငံစီးပြားေရး ဖံြ႕ျဖိုးနိုင္မည္ျဖစ္၍ အမို်းသား ျပန္လည္ သင့္ျမတ္ေရးအေျခခံျဖင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္တပ္ဖြဲ႕မ်ား နွင့္ ျငိမ္းခ်မ္းေရးေဆြးေႏြးပဲြမ်ား ျပုလုပ္ခဲ့သည္။ '၀'တပ္ဖဲြ့၊ ရွမ္း လက္နက္ကိုင္တပ္မ်ား၊ ဒီေကဘီေအ၊ ေကအင္ယူတို့နွင့္ အပစ္ရပ္ရန္ ေဆာင္ရြက္နိုင္ခဲ့သကဲ့သို့ ရခိုင္၊ မြန္၊ ကရင္နီ၊ ပအိုဝ့္၊ ကခ်င္တိုင္းရင္း သား လက္နက္ကိုင္မ်ားနွင့္လည္း အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးကို ဆက္လက္ ေဆြးေနြးဆဲျဖစ္သည္။ တစ္ျပိုင္နက္တည္းမွာပင္ နိုင္ငံေရးအက်ဉ္းသား အမ်ားအျပားကိုလည္း လြတ္ျငိမ္းခြင့္ျပုခဲ့သည္။
ဖူးငံုစ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္အသစ္မ်ား
ဤအေတာအတြင္း ၂၀၁၂ ခုနွစ္ မတ္လ ၁ ရက္ေန့တြင္ အစိုးရသစ္ အာဏာလဲွြေျပာင္းရယူသည့္ တစ္နွစ္ျပည့္ကာလ သမ0x081မတျကီးဦးသိန္းစိန္ ၏နွစ္ပတ္လည္ မိန့္ခြန္းတြင္ အနာဂတ္ ျမန္မာ့ဒီမိုကေရစီေရး ပိုမိုပီျပင္ ရန္နွင့္ ဒီမိုကေရစီလမ္းေျကာင္း ေနာက္ျပန္မလွည့္တမ္း ေဆာင္ရြက္ ေနမႈမ်ားကို ျကားလိုက္ရသည့္အခါ သူ့အား ပိုမို ယံုျကည္ အားကိုး လာသကဲ့သို့ နိုင္ငံသားအားလံုး၏ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းမီးအိမ္ ပိုမိုလင္းထိန္ လာခဲ့သည္။
သမၼတျကီး၏ မိန့္ခြန္းအရ ျပည္သူတို့အျကား စာေပလြတ္လပ္ခြင့္၊ အလုပ္သမား၊ လယ္သမားမ်ားနွင့္ အျခား လူမႈအဖဲြ့အစည္းမ်ား တရားဝင္ ဖဲြ့စည္းေဆာင္ရြက္ခြင့္၊ လြတ္လပ္စြာ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ခြင့္ျပု လိုက္ျပီျဖစ္ေျကာင္း ေဖာ္ျပပါရိွသည္။ နိုင္ငံျခား ရင္းနီွးျမႈပ္နံွခြင့္ကို အာမခံခ်က္ေပးျပီး နိုင္ငံတကာကုမၼပဏီမ်ား၊ ဝန္ေဆာင္မႈ၊ ထုတ္လုပ္မႈ လုပ္ငန္းမ်ား၊ ေရနက္ဆိပ္ကမ္းမ်ား၊ စက္မႈဇုန္မ်ား လာေရာက္ ဖြင့္လွစ္ ၾကေတာ့မည္။ ၂၀၁၂/၁၃ ခုနွစ္ဘတ္ဂ်က္တြင္ ပညာေရးစရိတ္၊ က်န္းမာေရး စရိတ္တို့ကို တိုးျမွင့္ လ်ာထား ေပးခဲ့သည္သာမက နိုင္ငံတကာ အဆင့္မီ ပညာေရးကို ျမွင့္တင္ ေပးေတာ့မည္ျဖစ္သည္။ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္က အမ်ားအျပား၊ ဝမ္းသာစရာကလည္း တစ္ပံုတပင္။
ေမွ်ာ္လင့္ျခင္းမီးအိမ္ေမွးမိွန္ေလမည္လား
ယေန့ကာလသည္ လွြတ္ေတာ္နွစ္ရပ္အတြင္း ကိုယ္စားလွယ္ ေလာင္းလစ္လပ္ေနရာ ၄၅ခု အတြက္ နိုင္ငံေရးပါတီမ်ား ၾကားျဖတ္ ေရြးေကာက္ပဲြတြင္ ပါဝင္ယွဉ္ျပိုင္နိုင္ရန္ အျကိတ္အနယ္ ျကိုးပမ္းေနဆဲ ကာလျဖစ္သည္။ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုျကည္ ဦးေဆာင္ေသာ အမို်းသား ဒီမို ကေရစီအဖဲြ့ခု်ပ္နွင့္ ျကံ့ခိုင္ေရးနွင့္ ဖံြ့ျဖိုးေရးပါတီ၊ တိုင္းရင္းသား စည္းလံုး ညီညြတ္ေရးပါတီ၊ အမို်းသား ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုပါတီ စသည္ျဖင့္ ပါတီ ၁ရ ခု ပါဝင္ ယွဉ္ျပိုင္ျကမည္ျဖစ္သည္။ ၄င္းတြင္ ရွမ္း၊ လားဟူ၊ ကိုးကန့္၊ ပအိုဝ့္နွင့္ မြန္ဟူေသာ တိုင္းရင္းသား ငါးပါတီလည္း ပါဝင္သည္။
အားလံုးက မိမိတို့ပါတီ အနိုင္ရေရးအတြက္ မဲဆြယ္စည္းရံုး ေရးဆင္းေနျကသည္။ ပါတီအသီးသီး၏ မူဝါဒ၊ ရည္မွန္းခ်က္၊ လုပ္ငန္းစဉ္မ်ားကိုအသီးသီးခ်ျပစည္းရံုးေရးျပုျကသည္။ ပါတီတို့ အနက္ အမို်းသား ဒီမိုကေရစီ အဖဲြ့ခု်ပ္ဥက0x081ကဋ0x081ဌ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုျကည္ ကေတာ့ အဖဲြ့ခု်ပ္၏အဓိက ရည္မွန္းခ်က္သံုးရပ္ကို ခ်ျပစည္းရံုး သည္။ (၁) တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ (၂) ျပည္တြင္းျငိမ္းခ်မ္းေရးနွင့္ (၃) ၂၀၀၈ ခုနွစ္ ဖဲြ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးတို့ျဖစ္သည္။ အေျခခံ ဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးဟုဆိုရာတြင္ ဒီမိုကေရစီစံနႈန္းမ်ားနွင့္ မကိုက္ညီေသာ ျပည္သူ့ ေရြးေကာက္ခံမဟုတ္သည့္ လွြတ္ေတာ္တြင္း တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခိုင္နႈန္းေနရာတြင္ ေရြး ေကာက္ခံ ျပည္သူ့ကိုယ္စားလွယ္မ်ားျဖင့္သာ အစားထိုးျပီး လွြတ္ေတာ္ ဖဲြ့စည္းရန္လည္းပါရိွသည္။ ထို့အျပင္ အခို့်ျမို့နယ္မ်ားတြင္ စည္းရံုး ေရးဆင္းရာ၌ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးတြင္ တပ္မေတာ္က လည္း ပူးေပါင္းပါဝင္ရန္ ဖိတ္ေခၚခဲ့သည္။
၂၇-၃-၂၀၁၂ ရက္ေန့တြင္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခု်ပ္ ဗိုလ္ခု်ပ္ျကီး မင္းေအာင္လိွုင္၏ တပ္မေတာ္ေန့မိန့္ခြန္း၌ လွြတ္ေတာ္ တြင္းရိွ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခိုင္နႈန္းမွာ အမို်းသား နိုင္ငံေရးတာဝန္ ထမ္းေဆာင္ေနသူမ်ားျဖစ္ေျကာင္းနွင့္ တပ္မေတာ္ အေနျဖင့္ ၂၀၀၈ ခုဖဲြ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို တာဝန္ယူေစာင့္ေရွာက္ ကာကြယ္သြားမည္ျဖစ္ေျကာင္း ေဖာ္ျပပါရိွသည္။ ၄င္းကပင္ ထိုင္း တပ္မေတာ္ အျကီးအကဲမ်ားနွင့္ ထိုင္းနိုင္ငံတြင္ အလည္အပတ္ေရာက္ရိွ ေဆြးေနြးခဲ့စဉ္ ဒီမိုကေရစီေရး ျပုျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ားကို ေနာက္ေျကာင္း ျပန္မလွည့္ဘဲ ေအာင္ျမင္သည္အထိ အစိုးရ၊ ျပည္သူတို့နွင့္ လက္တဲြ ေဆာင္ရြက္သြားမည္ဟု ကတိျပုခဲ့ပါသည္။
ေခါင္းေဆာင္နွစ္ဦး၏ေျပာျကားခ်က္မ်ားကို နားေထာင္ျပီး ကြ်န္ေတာ္တို့ျပည္သူမ်ား အျကား ဇေဝဇဝါျဖစ္လာသည္။ ဒီမိုကေရစီ လမ္းေျကာင္း တိမ္းေစာင္းမည့္အေရး သို့ေလာ သို့ေလာေတြးထင္ကာ စိတ္ပူစရာျဖစ္ေပၚလာပါသည္။ ေမွ်ာ္လင့္ျခင္း မီးအိမ္ေမွးမိွန္ေတာ့မည္ လားဟုလည္း ေသာကေရာက္ျကရသည္။
ဒီမိုကေရစီ သမိုင္းေျကာင္း တေစ့တေစာင္း
ဤေနရာတြင္ ဒီမိုကေရစီေရး လမ္းေျကာင္းမွ ေနာက္ျပန္မလွည့္ ဘဲ ခရီးတြင္နိုင္ရန္ ကမ0x081ဘာ့ဒီမိုကေရစီေရး ျပုျပင္ေျပာင္းလဲမႈအေတြ့ အျကံုမ်ားကို သင္ခန္းစာယူတတ္ဖို့ အေရးျကီးလာသည္။
နိုင္ငံတကာ ဒီမိုကေရစီေရး အေျပာင္းအလဲကို ေလ့လာလွ်င္ ၁၉၅၅ ခုနွစ္မွစတင္ျပီး ကမ0x081ဘာတစ္ဝန္း ၈၆ နိုင္ငံတြင္ ဒီမိုကေရစီ အေျပာင္းအလဲ ၁၁၅ ျကိမ္ေပၚေပါက္ခဲ့ေျကာင္း ေတြ့ရသည္။ ၄င္း တို့အနက္ ၂၆ နိုင္ငံတြင္ တစ္ပါတီအာဏာရွင္နွင့္ စစ္အာဏာရွင္အစိုးရ မ်ားက ၄င္းတို့ပိတ္ပင္ထားခဲ့ေသာ ဒီမိုကေရစီေရးလမ္းေျကာင္းကို ဖြင့္ဟဖယ္ရွားေပးျပီး ဒီမိုကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းနိုင္ရန္ ျကိုးပမ္းခဲ့ သည္။ နိုင္ငံအခို့်တြင္ ဒီမိုကေရစီခရီးမေပါက္ဘဲ ဒီမိုကေရစီအစိုးရ တစ္လွည့္၊ အာဏာရွင္အစိုးရတစ္လွည့္ ေရွ့တိုးေနာက္ဆုတ္သြားေန ခဲ့ျကသည္။ ေအာင္ျမင္သည့္နိုင္ငံအနည္းငယ္သာရိွသည္။ ၂၆ နိုင္ငံ အနက္ ပီရူး၊ ထိုင္း၊ ဘရာဇီး၊ ခီ်လီ၊ ဂြာတီမာလာ စသည့္ ၁၃ နိုင္ငံ တြင္ စစ္တပ္ကဦးေဆာင္၍ ဖဲြ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုေရးဆဲြျပီး နွစ္ အနည္းငယ္ျကာေအာင္ ထိန္းေက်ာင္းေပးကာ ဒီမိုကေရစီလမ္းေျကာင္း ကို ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ျကသည္။ အေတြ့အျကံုအရ စစ္အာဏာရွင္စနစ္ ကတစ္ဆင့္ ေျပာင္းလဲလာေသာ ဒီမိုကေရစီ ျပုျပင္ေျပာင္းလဲေရးသည္ ပို၍ခက္ခဲ ျကန့္ျကာတတ္သည္။
လက္တင္ အေမရိကနိုင္ငံျဖစ္ေသာ ခီ်လီနိုင္ငံ၏ ျပုျပင္ေျပာင္းလဲ ပံုမွာ ျမန္မာနိုင္ငံနွင့္ အလြန္ဆင္တူျပီး စစ္ဘက္အုပ္ခု်ပ္ေရးမွ ဒီမို ကေရစီအသြင္ကူးေျပာင္းစနိုင္ငံမ်ားအဖို့ အတုယူဖြယ္ေကာင္းေလာက္ ေအာင္ အလြန္ေအာင္ျမင္သည္။ ခီ်လီ၌ ၁၉၈၉ ခုနွစ္တြင္ အာဏာရွင္ ဗိုလ္ခု်ပ္ျကီး ပီနိုေခ်းက အရပ္သားအစိုးရလက္သို့ အာဏာမလဲွြမီ နွစ္ဖက္ေဆြးေနြးရာ အာဏာလဲွြျပီးလွ်င္ တက္လာမည့္အစိုးရအဖဲြ့ သစ္တြင္ စစ္တပ္ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားကို ပါဝင္ခြင့္ျပုခဲ့သည္။ သေဘာ တူညီခ်က္အရ စစ္တပ္မွ ဝန္ျကီးရာထူးအခို့်နွင့္ အထက္လွြတ္ေတာ္ တြင္ တပ္မွကိုယ္စားလွယ္ေနရာအခို့်ကို ခြင့္ျပုေပးခဲ့သည္။ ထို့ျပင္ ယခင္အစိုးရလက္ထက္က လူ့အခြင့္အေရး ခို်းေဖာက္သည့္ ရာဇဝတ္ျပစ္ မႈမ်ားကိုလည္း အေရးမယူရန္ သေဘာတူခဲ့သည္။ စစ္တပ္၏ေထာက္ ခံမႈမရလွ်င္ အခိ်န္မေရြး အာဏာသိမ္းခံရနိုင္ေသာေျကာင့္ စစ္တပ္ ေထာက္ခံမႈအျပည့္ရေအာင္ ျကိုးပမ္းခဲ့သည္။
ခီ်လီနိုင္ငံ အစိုးရသည္ စစ္တပ္ကေရးဆဲြေသာ ဖဲြ့စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒကိုအေျခခံ၍ ဒီမိုကေရစီ အသြင္ကူးေျပာင္းေရးလုပ္ငန္းေဆာင္ ရြက္ရင္း ကူးေျပာင္းေရးကာလတြင္ စစ္တပ္နွင့္ အရပ္သားအျကား နားလည္မႈတိုးျမင့္လာေစရန္ အျပန္အလွန္ ယံုျကည္မႈတည္ေဆာက္ ျကသည္။ အျပန္အလွန္ နားလည္မႈရိွလာသည္နွင့္အမွ် နွစ္ဖက္ယံုျကည္မႈ၊ ဆက္ဆံမႈခိုင္မာလာသည္။ ၁ရ နွစ္ျကာမွ် စစ္တပ္၏သေဘာထား၊ အယူအဆ၊ ခံယူခ်က္တို့ကို အရပ္ဘက္မွ ကိုယ္တိုင္သိရိွ သေဘာေပါက္ ေအာင္ေလ့လာျပီး စစ္တပ္နွင့္ အရပ္သားနွစ္ဖက္အျကား ယံုျကည္မႈ၊ နားလည္မႈခိုင္မာေအာင္တည္ေဆာက္ နိုင္ခဲ့ေသာေျကာင့္လည္း ခီ်လီ တြင္ ဒီမိုကေရစီခရီး ေခ်ာေမြ့လာခဲ့သည္။ ေနာက္ျပန္မလွည့္တမ္း ဒီမိုကေရစီခရီးလမ္း ရင့္က်က္ခိုင္မာခဲ့သည္။
ေနာက္ျပန္မလွည့္ေၾကး မဟာဗ်ဳဟာနွင့္ ခ်မွတ္က်င့္သံုးသင့္သည့္ နည္းဗ်ဳဟာမ်ား
အာဏာရွင္စနစ္မွ ဒီမိုကေရစီအသြင္ ကူးေျပာင္းျပီး ခိုင္မာရင့္ က်က္ေသာ ဒီမိုကေရစီနိုင္ငံတစ္ရပ္ ျဖစ္လာေရးအတြက္ မရိွမျဖစ္လို အပ္သည္မွာ ေနာက္ျပန္လိွုင္း ရိုက္ခတ္ျခင္းမခံရဖို့ (တစ္နည္း) စစ္ အာဏာသိမ္းျခင္း ထပ္မံမခံရဖို့ဘဲျဖစ္သည္။ ၄င္းသည္ ကြ်န္ေတာ္တို့ နိုင္ငံအတြက္ အေရးၾကီးေသာ မဟာဗူ်ဟာ ရည္မွန္းခ်က္တစ္ခုလည္း ျဖစ္သင့္သည္။ ယေန့ ကြ်န္ေတာ္တို့ထံတြင္ 'ေနာက္ေၾကာင္း ျပန္မလွည့္စတမ္း' ဟု အျကိမ္ျကိမ္ ေျကြးေျကာ္ခဲ့ျကသည့္ အားကိုး စရာသမ0x081မတျကီးနွင့္ ျပည္သူ့လွြတ္ေတာ္ဥကၠဌ တို့ရိွေနျကျပီ။ သူတို့ နွစ္ဦး၏ အေျမာ္အျမင္ၾကီးမႈ၊ သေဘာထားျကီးမႈ၊ စိတ္ေစတနာ ေကာင္းမႈတို့ကို ျပည္သူတိုင္း အသိအမွတ္ျပုျကသည္။ ျကားျဖတ္ ေရြးေကာက္ပဲြအျပီး မျကာမီကာလတြင္ ေဒၚေအာင္ဆန္းစုျကည္လည္း လွြတ္ေတာ္ တြင္းသို့ ေရာက္လာနိုင္ဖြယ္ရိွသည္။ ဝန္ျကီးတစ္ေနရာျဖင့္ အစိုးရ အဖဲြ့တြင္လည္း ပါဝင္လာနိုင္သည္။ သူသည္ ထက္ျမက္သူ၊ ရဲဝံ့သူ၊ နိုင္ငံအတြက္ အားလံုးကိုစြန့္လွြတ္ အနစ္နာခံနိုင္သူ၊ နိုင္ငံတကာတြင္ ဝင္ဆံ့ျပီး ေအာက္စ္ဖို့ဒ္တက0x081ကသိုလ္ေက်ာင္းထြက္။ နိုင္ငံေရးကြ်မ္းက်င္မႈနွင့္ ဒီမိုကေရစီေရး အေတြ့အျကံုတို့မွာ နိုင္ငံအတြက္ အားတက္စရာ။ သူတို့သံုးေယာက္ေပါင္းမိလွ်င္ ျပည္သူတို့ ေမွ်ာ္မွန္းေသာ ဒီမိုကေရစီေရး ခရီးလမ္းပို၍ ပို၍ ေခ်ာေမြ့လာနိုင္သည္။
တစ္ခုေတာ့ရိွသည္။ အဲဒါက အျပန္အလွန္ နားလည္မႈနွင့္ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးေပပဲ။ နွစ္ဖက္ဆက္ဆံေရး ေကာင္းမြန္ ခိုင္မာရန္လည္း အဓိကလိုအပ္သည္။ သံသယကို ေဖ်ာက္ျပီး နားလည္မႈနွင့္ ယံုျကည္မႈကို ထဲထဲဝင္ဝင္ တည္ေဆာက္ရန္ ကာလပဲ ျဖစ္သည္။ ဤတြင္ ေရြးေကာက္ပဲြ ေျကြးေျကာ္သံသံုးရပ္အနက္ တရားဥပေဒ စိုးမိုးေရးသည္လည္းေကာင္း၊ ျငိမ္းခ်မ္းေရးသည္လည္း ေကာင္း အခိ်န္အခါ ေနရာေဒသနွင့္ ကိုက္ညီ၍ လိုလားေထာက္ခံျကရ ပါမည္။ အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးကိစၥကိုမူ အေလးအနက္ စဉ္းစား သင့္သည္။ လွြတ္ေတာ္တြင္ တပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခိုင္နႈန္းပါဝင္သည္။ ေခတ္စနစ္နွင့္ မဆီေလ်ာ္ေတာ့ေသာ အျခား ဥပေဒမ်ားျပင္ဆင္ျခင္း၊ ျဖည့္စြက္ျခင္း၊ ပယ္ဖ်က္ျခင္းျပုရန္ အဆိုတင္ ၾကသည့္အခါ သူတို့က နိုင္ငံ့အကို်းဟူေသာ အေျခခံျဖင့္ ဝိုင္းဝန္း ေထာက္ခံျခင္း၊ ျငင္းပယ္ ကန့္ကြက္ျခင္းျပုသည္။ ယေန့အထိ နိုင္ငံ အတြက္ နစ္နာစရာ တစ္စံုတစ္ရာမျကားမျမင္ရေသး။ ၂၅ ရာခိုင္နႈန္း ပါဝင္မႈကို ယခုျပင္ဆင္မည္ဆိုလွ်င္ နွစ္ဖက္နားလည္မႈ၊ ယံုျကည္မႈ အတြက္ အလားအလာမေကာင္းပါ။ ေနာက္ျပန္လိွုင္း မရိုက္ခတ္ဟု လည္း အာမခံနိုင္ျပီလား။ ဒီမိုကေရစီစံနႈန္းနွင့္ မကိုက္ညီဟုဆိုနိုင္ ေသာ္လည္း အခိ်န္အခါနွင့္ ေနရာေဒသကိုလည္း အေလးအနက္ထား စဉ္းစားရန္လိုပါသည္။ ဤကိစၥ ယခုအခိ်န္တြင္ မစဉ္းစားသင့္ေသး ဟုျမင္သည္။
ဤတြင္ ေနာက္ျပန္လိွုင္း ရိုက္ခတ္မခံရေရးနွင့္ အဆင္ေျပ ေခ်ာေမြ့စြာ ဒီမိုကေရစီရင့္က်က္ခိုင္မာလာရန္ ေအာက္ပါနည္းဗူ်ဟာ မ်ား ခ်မွတ္က်င့္သံုးဖို့ လိုအပ္ပါသည္။
(၁) နိုင္ငံတြင္း စီးပြားေရး၊ နိုင္ငံေရး၊ လူမႈေရးမတည္ျငိမ္မႈမ်ား မေပၚေပါက္ေစရန္ အရင္းခံ အေျကာင္းတရားမ်ားကို ရွာေဖြေဖာ္ထုတ္ ၍ အသိတရားျဖင့္ ျကိုတင္ကာကြယ္တားဆီးရန္၊
(၂) ျပည္တြင္း မတည္ျငိမ္မႈ၊ ဆူပူမႈတို့အျပင္ ျပည္တြင္းစစ္ကို အေျကာင္းျပု၍ စစ္ဘက္က အာဏာသိမ္းခဲ့ေသာ နိုင္ငံတကာအေတြ့ အျကံုမ်ားေၾကာင့္ တိုင္းရင္းသား လက္နက္ကိုင္အဖဲြ့မ်ားနွင့္ အခိုင္အမာ ျငိမ္းခ်မ္းေရး၊ အပစ္အခတ္ရပ္စဲေရးျကိုးပမ္းရန္၊
(၃) နိုင္ငံ့ စီးပြားေရးေတာင့္တင္း ခိုင္မာလွ်င္ ဆင္းရဲနြမ္းပါးမႈ၊ လူမႈေရး မေက်နပ္မႈတို့ေျကာင့္ ျဖစ္ေပၚလာနိုင္သည့္ ဆူပူမႈအေထြေထြ ကို တားဆီးနိုင္မည္ျဖစ္၍ နိုင္ငံတကာ ရင္းနီွးျမႈပ္နံွမႈမ်ားကို ဖိတ္ေခၚ ျပီး ထုတ္လုပ္မႈ၊ ဝန္ေဆာင္မႈလုပ္ငန္းမ်ားကို ျမွင့္တင္ရန္၊ ဆင္းရဲမႈ ေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း ဖန္တီးေရး၊ နည္းပညာ အဆင့္ျမင့္မားေရး ျကိုးပမ္းရန္။
(၄) တစ္ျပိုင္နက္တည္းမွာပင္ တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး၊ အက်င့္ ပ်က္ျခစားမႈ တိုက္ဖ်က္ေရးတို့ကိုလည္း ဦးစားေပးလုပ္ေဆာင္ရန္။
(၅) နိုင္ငံေရး အင္အားစု အားလံုးက ပါတီအတြင္းအျပင္၊ လွြတ္ေတာ္အတြင္းအျပင္၌ ပုဂိၢဳလ္စဲြ ပါတီစဲြဆန္ေသာ ညီညြတ္မႈကို ပ်က္ျပားေစမည္ျဖစ္ေသာ အေျပာအဆို၊ အယူအဆ၊ လုပ္နည္း လုပ္ဟန္တို့ကို ျပုျပင္ေရွာင္ရွားျပီး နိုင္ငံအကို်း၊ ျပည္သူ့အကို်းကို ဦးတည္ရန္ (အထူးသျဖင့္ - ပါတီခ်င္းမတူ၊ အဖဲြ့အစည္းခ်င္း ကဲြျပားေစကာမူ နိုင္ငံနွင့္ ျပည္သူ အမွန္တကယ္ အကို်းရိွမည္ဆိုပါက တစ္ဖက္ပုဂၢဳိိုလ္၏ ေဆြးေႏြးတင္ျပခ်က္ကို အားလံုးေထာက္ခံရန္ ဝန္မေလးသင့္သလို၊ အကိ်ဳးးပ်က္စီးမႈ ျဖစ္ေစလွ်င္လည္း အားလံုးက ကန့္ကြက္ရန္ ဝန္မေလးသင့္ပါ။ ဤသို့ေသာ သေဘာထားႀကီးမႈမိ်ဳး ကို ပိုးေထာင္ယူရပါမည္။ နိုင္ငံနွင့္ ျပည္သူ့အကိ်ဳးစီးပြားအတြက္ ဟူေသာ ရည္ရြယ္ခ်က္တြင္ေတာ့ အားလံုးတူညီၾကဖို့လိုအပ္ပါသည္။
(၆) အေရးျကီးေသာ အခ်က္တစ္ရပ္မွာ ပုဂၢိဳုလိကေရးဆည္းကပ္မႈ၊ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးတည္းအေပၚ ယံုျကည္ ကိုးစားလြန္းမႈသည္ ထို ေခါင္းေဆာင္အား သြယ္ဝိုက္ေသာနည္းျဖင့္ အာဏာရွင္တစ္ေယာက္ ျဖစ္မွန္းမသိ ျဖစ္လာေအာင္ တြန္းပို့ေနေသာ သေဘာ သက္ေရာက္ သည္။ သို့ျဖစ္ရာ နိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမႈေရး စသည့္ကဏၭာ အသီးသီးတြင္ ကြ်မ္းက်င္ပညာရွင္မ်ားနွင့္ အေတြ႕အၾကံုရင့္က်က္သူ မ်ားက ေခါင္းေဆာင္ကိုဝန္းရံကာ လမ္းမတိမ္းေအာင္ ထိန္းေက်ာင္း ၾကဖို့လည္း လိုပါမည္။
(၇) ဒီမိုကေရစီ ရင့္က်က္လာေရးအတြက္ ဥပေဒျပဳဏိၠဳင္၊ အုပ္ခု်ပ္ေရးမဏိၠဳင္နွင့္ တရားစီရင္ေရးမဏိၠဳင္သံုးရပ္ အျပန္အလွန္ ထိန္းေက်ာင္းရန္၊
(၈) လွြတ္ေတာ္အတြင္း တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ ၂၅ ရာခိုင္နႈန္း ပါဝင္ေနျခင္းနွင့္ အေျခခံဥပေဒပါ ကိစၥအခိ်ဳ႕မွာ နိုင္ငံတကာ ဒီမိုကေရစီစံနႈန္းမ်ားနွင့္ မကိုက္ညီေသာ္လည္း ယေန့အကူးအေျပာင္း ကာလတြင္ ယင္းထက္ပိုမိုအေရးႀကီးေသာ တပ္မေတာ္၏ ေထာက္ခံမႈ အျပည့္အဝ ရရိွေရးအတြက္ နွစ္ဖက္ အျပန္အလွန္နားလည္မႈ၊ ယံုၾကည္မႈ တည္ေဆာက္ေရးကိုသာ အဓိကဦးစားေပးရန္၊ အေျခအေနေပးေသာ ကာလတစ္ခုထိ ေစာင့္ဆိုင္းျပီးမွ ျပုျပင္ရန္။
ဤသို့ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ ျပည္သူ့အကို်းစီးပြားအတြက္ ဒီမို ကေရစီေရး ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္မီးအိမ္ ပို၍ပို၍ ဝင္းထိန္ ေတာက္ပလာမည္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း။
Ref:the voiceweekly

No comments:

Post a Comment